Foto: Publicitātes foto
Ārējo faktoru dēļ Eiropas Savienības (ES) fondu līdzfinansēto Liepājas Karostas kanāla attīrīšanas projektu nevar īstenot laikā un par pieejamo budžetu, tāpēc panākta vienošanās par alternatīvām šī ES finansējuma izmantošanai, šodien pēc darba grupas par ES struktūrfondu un Kohēzijas fonda jautājumiem sanāksmes žurnālistiem sacīja Finanšu ministrijas valsts sekretāres vietnieks Armands Eberhards.

Neīstenojot Karostas kanāla attīrīšanas projektu, aptuveni 15 miljonus eiro varētu pārdalīt trim vai četriem citiem projektiem. Trīs projekti saistīti ar transporta infrastruktūru, proti, kanāla padziļināšanu, sliežu infrastruktūras attīstību ostā un lidostas pabeigšanu.

Tiek spriests arī par iespēju īstenot ceturto projektu vides jomā, taču jautājums ir par to, cik lielā mērā ar pārliecību par rezultātu sasniegšanu var īstenot piesārņojuma mazināšanas aktivitātes, piemēram, sākot kanālu attīrīšanas darbus.

Pašvaldībai kopā ar Vides attīstības un reģionālās attīstības ministriju ir jāizvērtē iespējas paspēt ieviest šādu projektu, skaidroja Eberhards.

Darba grupa par ES struktūrfondu un Kohēzijas fonda jautājumiem šodien vērtēja to ES struktūrfondu programmu ieviešanas progresu, kuras radījuši pastiprinātu interesi.

Finanšu ministrijas valsts sekretāres vietnieks uzsvēra, ka ar kompensējošām darbībām mērķis ir panākt, lai 2007. un 2013.gadā pieejamais finansējums pilnībā tiktu izmantots arī otrajā un trešajā ES fondu darbības programmā, tāpat kā tas ir pirmajā darbības programmā, kur tika īstenotas Eiropas Sociālā fonda aktivitātes.

Aģentūras LETA arhīva informācija liecina, ka 2013.gada februārī tika parakstīts līgums, saskaņā ar kuru bija paredzēts 30 mēnešu laikā attīrīt Liepājas Karostas kanālu, izceļot gandrīz 700 000 kubikmetru piesārņotās grunts. Tiesības veikt vēsturiski piesārņotās vietas sanāciju atklātā iepirkuma procedūrā ieguva personu apvienība "Skonto būve" un "Boskalis International B.V."" Projektu bija iecerēts īstenot ar ES Kohēzijas fonda atbalstu.

Karostas kanāls ir mākslīgs objekts, kas izveidots 20.gadsimta sākumā. No 1945.gada līdz 1994.gadam Karostas kanāls bija slēgta militāra teritorija, kurā atradās jūras kara flotes zemūdeņu bāze. Šo gadu laikā padomju militāro spēku darbība ir radījusi nopietnas ekoloģiskas problēmas.

Karostas kanāls tika ekspluatēts, neņemot vērā negatīvo ietekmi uz apkārtējo vidi. Piemēram, kanālā tika novadītas notekas, kuru piesārņojums ar smagajiem metāliem ievērojami pārsniedza pieļaujamās normas. Smago metālu savienojumi ilgu laiku akumulējās Karostas kanāla gultnes nogulumos.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!