Foto: Shutterstock

Ministru kabinets otrdien, 14. decembrī, apstiprināja Ekonomikas ministrijas (EM) izstrādātos grozījumus noteikumos par kārtību, kādā norādāmas preču un pakalpojumu cenas, ar kuriem paredzēts veicināt nepārprotamu un skaidru pārdošanas cenu un atlaižu cenu norādīšanu precēm, lai patērētāji netiktu maldināti un varētu vieglāk veikt objektīvu cenu salīdzināšanu.

EM skadroja, ka praksē iepriekš konstatēts, ka ne vienmēr veikalos norādītais cenas samazinājums, kas tiek atzīmēts kā "labākais piedāvājums", ir līdz galam patiess.

Tāpēc ar šiem grozījumiem novērstas situācijas, kad pārdevēji mākslīgi paaugstina preces cenu uz īsu periodu pirms atlaides piemērošanas un pēc tam uzrāda to kā ļoti ievērojamu (patiesībā fiktīvu) cenas samazinājumu, tādējādi maldinot patērētājus par patieso atlaides lielumu.

"Šobrīd šis nosacījums, ka cenu nedrīkst mākslīgi paaugstināt neilgu laiku pirms speciālo piedāvājumu izsludināšanas, konceptuāli jau ir ietverts Patērētāju tiesību aizsardzības centra Vadlīnijās preču un pakalpojumu cenu norādīšanai, tostarp godīgas komercprakses īstenošanai," piebilda ministrijā.

Stiprinot patērētāju tiesību aizsardzību, normatīvais regulējums papildināts ar skaidrākiem nosacījumiem, kāda informācija jāsniedz patērētājiem par cenas samazinājumiem. Proti, paziņojot par cenas samazinājumu, tirgotājam turpmāk būs skaidri jānorāda preces sākotnējā cena, proti, viszemākā cena, ko pārdevējs piemērojis ne mazāk kā 30 dienu periodā pirms cenas samazinājuma piemērošanas.

"Tādējādi tiks nodrošināts, ka patērētājiem būs pieejama precīzāka informācija par preces sākotnējo cenu un atlaides piemērošanas gadījumā patērētāji tiešām maksās mazāk par šīs preces iegādi," uzskata EM.

Jaunais regulējums attieksies arī uz tādiem vispārīgiem reklāmas paziņojumiem, kas norāda izmērāmu cenu samazinājumu, un kas aptver vai nu visas tirgotās preces, piemēram, "tikai šodien 20% atlaide visam", vai noteiktas preču kategorijas, piemēram, "šonedēļ 20% atlaide ziemas kolekcijai" – šādos gadījumos tirgotājiem arī skaidri jānorāda attiecīgo preču sākotnējā cena, proti, viszemākā cena, kas piemērota pēdējo 30 dienu laikā pirms cenu samazinājuma piemērošanas.

Apzinoties tirgū pieejamo preču un produktu dažādību, normatīvajā regulējumā vienlaikus tiek ietvertas izņēmuma normas par cenu norādīšanu precēm, kuras var ātri sabojāties vai kurām drīz beigsies derīguma termiņš - šādām precēm 30 dienu zemākā cena nav jānorāda; precēm, kas pārdošanā ir bijušas mazāk nekā 30 dienas - šajos gadījumos preces sākotnējā cena ir zemākā cena, ko pārdevējs vai pakalpojumu sniedzējs piemērojis pēdējo septiņu dienu laikā pirms cenas pazemināšanas; izpārdošanu ietvaros (ar mērķi izņemt preces no sortimenta), pakāpeniski piemērojot arvien lielāku atlaidi, kā sākotnējā cena jānorāda cena pirms paša pirmā cenu samazinājuma (nepiemērojot principu par zemāko cenu 30 dienās pie katra cenas samazinājuma paziņojuma).

Tāpat jaunās normas neattieksies arī uz vispārīgiem reklāmas paziņojumiem, kas varētu attiekties uz visām pārdotajām precēm vai noteiktām preču kategorijām, piemēram, apgalvojums "labākās / zemākās cenas", jo šādā apgalvojumā nav iekļauts konkrēts izmērāms paziņojums par cenu samazināšanu.

EM piebilda, ka šāda pieeja patlaban tiek ieviesta visās Eiropas Savienības dalībvalstīs.

Vienlaikus, ņemot vērā Iepakojuma likumā ieviesto regulējumu attiecībā uz depozīta sistēmu, noteikumos papildus tiek precizētas normas attiecībā uz cenu norādīšanu gadījumos, kad tiek pārdotas depozīta iepakojuma preces. Šajos gadījumos cenu zīmē būs atsevišķi jāiekļauj informācija par depozīta maksu.

Patērētāju tiesību aizsardzības centra direktore Baiba Vītoliņa šā gada septembrī raidījumā "Spried ar Delfi" sacīja, ka, salīdzinājumā ar situāciju pirms vairākiem gadiem, šobrīd situācija attiecībā uz korektu atlaižu apmēra uzrādīšanu ir uzlabojusies. Tomēr Ekonomikas ministrija izskatīšanai valdībā virza noteikumu grozījumus, kas vēl precīzāk un detalizētāk noteiks atlaižu piemērošanas kārtību. "Es domāju, ka tā ir tāda lieta, kam jāseko visu laiku," sacīja Vītoliņa.

Latvijas Patērētāju interešu aizstāvības asociācijas padomnieks juridiskajos jautājumos Andrejs Vanags norādīja, ka asociācija nereti saņem sūdzības un komentārus par nekorekti norādītu atlaižu apmēru. "Viņi regulāri pērk vienas un tās pašas preces un pamana to preču cenu dinamiku, un viņi redz, ka tā atlaide nav gluži tā atlaide," tā Vanags, piebilstot, ka asociācijā saņemto sūdzību skaits tieši par cenu norādīšanu nevis krītas, bet, gluži pretēji, kāpj.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!