Foto: F64
Valsts prezidents Andris Bērziņš pārliecināts, ka vērienīgais un izgāzies pasažieru vilcienu iegādes konkurss ir cietis neveiksmi, jo paši tā ”pamati ielikti nepareizi”, taču šobrīd neviens nevar paskaidrot, kas tieši bijis kļūdains un traucējis iegūt ES līdzfinansējumu un kas par to varētu atbildēt.

Intervijā LNT raidījumam ”900 sekundes" prezidents pauda, ka pirms trīs gadiem AS ”Pasažieru vilciens", sludinot konkursu par vilcienu iegādi, ”ielikti nepareizi pamati", piemēram, viņš atgādināja, ka apkalpošanas izmaksas krietni pārsniedz pašu vilcienu cenu. Turklāt tagad izrādījās, ka Latvijai nepieciešams mazāk vilcienu.

Prezidents arī uzskata, ka vis iepirkuma ”process salikts tā lai nebūtu atbildīgie". Viņš sprieda, ka tagad uzņēmumam ir nomainīta valde, kas neesot saistīta ar sākotnējiem lēmumiem. ”[..] beigās neviens neko nezina, valdība kaut ko lēmusi, bet nav atbildīga par tiem lēmumiem, kas mūs novedīs atkal kaut kādā nepareizā virzienā, jo, skatoties no ārpuses, tas izskatās naivi un reizē arī noziedzīgi, pilnīgi droši."

Prezidents arī uzsvēra, ka ne no vienas amatpersonas nevarēja saprast, ”kur tad ir tā neatbilstība", kas apdraudēja 100 miljonu latu ES līdzfinansējuma saņemšanu, jo ”visi tikai cenšas atrunāties".

Prezidents uzskata, ka valdībai būtu jāizveido mehānisms vērienīgo konkursu  rīkošanai, jo nevar par simtiem miljonu vērtajiem konkursiem atbildēt tikai trīs cilvēki, kurus ieceļ valdē, bet ”cik tur partiju pie varas, kuras cīkstas savā starpā."

Jau vēstīts, ka, neskatoties uz mēnešiem ilgām sarunām, vienošanās par grozījumiem jau 2.aprīlī parakstītajā līgumā starp PV un CAF netika panākta. Grozījumi līgumā līdz 2.oktobrim bija jāveic, lai nezaudētu ES līdzfinansējumu 100 miljonu latu apmērā jauno vilcienu iepirkumā. CAF gan apgalvoja, ka līgums aizvien ir spēkā.

Finanšu ministrija, izvērtējot PV un CAF šā gada 2.aprīlī noslēgto līgumu, secināja, ka PV, slēdzot jauno vilcienu piegādes līgumu ar CAF, nav ņēmis vērā valdības norādījumus. Eiropas Komisija (EK) ir paudusi līdzīgu viedokli, ka parakstītais līgums satur būtiskas izmaiņas, salīdzinot ar konkursa sākotnējā nolikuma prasībām un tas rada nepieciešamību pēc jauna iepirkuma konkursa sludināšanas. Tādēļ Latvija riskē zaudēt 100 miljoni latu ES līdzfinansējumu projektam.

Jaunā PV valde, kura tika iecelta pēc tam, kad līgumu parakstījusī PV valde maija otrajā pusē atkāpās no amata, izstrādāja priekšlikumus jauniem līguma grozījumiem, kas atbilda sākotnējiem konkursa nosacījumiem. Tiem akceptu deva Ministru kabinets, kā arī Satiksmes un Finanšu ministrijas. Taču sarunās ar CAF vienošanās par grozījumiem līgumā netika panākta.

Jauno 34 elektrovilcienu un septiņu dīzeļvilcienu iepirkuma iegādes kopējās izmaksas tika plānotas 144 miljoni latu, no kuriem ES Kohēzijas fonda finansējums būtu 100 miljoni latu, savukārt PV līdzfinansējums šā projekta realizācijai ‒ 44 miljoni latu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!