Foto: Shutterstock

Rīgas domes Mājokļu un vides departaments nav reaģējis uz jau agrāk izskanējušiem signāliem par iespējamiem pārkāpumiem pašvaldības iepirkumā par klaiņojošu suņu izķeršanu, izmitināšanu un aprūpi, kā arī nav pārliecinājies par pašvaldības veikto maksājumu pamatotību, preses konferencē trešdien pauda Rīgas domes priekšsēdētāja vietniece Linda Ozola (JKP).

Jau vēstīts, ka Rīgas domes Birokrātijas apkarošanas centrs pēc iesnieguma par iespējamu departamenta bezdarbību veica pārbaudi, kurā analizēja departamenta uzdevumu izpildi. Departamenta atbildīgās amatpersonas jau vairākas reizes bija saņēmušas informāciju no dažādiem avotiem, kas norādīja uz trūkumiem pakalpojuma kontrolē, bet departaments uz to nekādi nav reaģējis. Veiktajā pārbaudē blakus citiem ieteikumiem bija aicinājums vērtēt arī atbildīgo amatpersonu atbildību.

Kā preses konferencē norādīja Ozola, domē tika uzsākta disciplinārlieta pret vienu darbinieku, taču tās laikā darbinieks izvēlējies beigt darba tiesiskās attiecības. Līdz ar to uz šo amatu drīzumā tiks rīkots konkurss.

Iepirkuma tehniskā specifika nebija izstrādāta tā, lai kontroli varētu veikt kvalitatīvi – līgumā noteikts, ka maksa par pakalpojumu notiek uz saņemtā rēķina pamata, bet no tā nav iespējams pateikt, par ko pašvaldība maksājusi. Tāpat iepirkumā bija minēti punkti, kas paredzēja, ka līgumu ir iespējams lauzt, ja pakalpojuma sniedzējs nepilda pienākumus vai sniedz nepatiesas ziņas. Tas no departamenta puses darīts netika.

Kā norādīja departamenta pārstāve Inga Gulbe, 2020. gadā par šo pakalpojumu pašvaldība samaksājusi 67 893 eiro bez PVN. Taču, kā pauda Birokrātijas apkarošanas centra pārstāvis Aigars Evardsons – nav iespējams pārliecināties, par ko tieši veikti maksājumi.

Pārbaudē analizētajam iepirkumam ir beidzies termiņš. Patlaban pašvaldībai ir noslēgts īstermiņa – sešu mēnešu – līgums ar patversmi "Ulubeli" par šo pašu pakalpojumu, lai nodrošinātu tā darbības nepārtrauktību, bet paralēli tiks uzsākts darbs uz jaunā iepirkuma prasību definēšanas, ņemot vērā Birokrātijas apkarošanas centra ieteikumus, kas, kā trešdien lēma Drošības, kārtības un korupcijas novēršanas jautājumu komitejas deputāti, ir saistoši un obligāti izpildāmi departamentam.

Pašvaldība rosinās arī izmaiņas Ministru kabineta noteikumos, rosinot noteikt, ka patversmes īpašnieks ne vēlāk kā vienas stundas laikā pārbauda suņa identifikāciju, ja dzīvniekam nav čipa, savukārt, ja ir iespējams noteikt suņa īpašnieku, patversmes veterinārārsts, nekavējoties reģistrē adreses maiņu uz patversmi, lai īpašnieks to zina. Gadījumos, ja sunim čipa nav, patversmes veterinārārstam, veicot rūpīgu suņa veselības pārbaudi, tāds 72 stundu laikā ir jāievieto, paredz rosinātie likuma grozījumi.

Arī atbildīgajam departamentam ir plāns, kā sakārtot sadarbību ar nozari, kas ietver sadarbības uzlabošanu ar Pārtikas un veterināro dienestu, nodrošinot kontroles. Tāpat patversmju apsekošanu plāno veikt arī departamenta darbinieki.

Komentējot līdzšinējos kontroles mehānismus, departamenta pārstāve Inga Gulbe norādīja, ka departaments analizējis patversmes sniegtās atskaites ar dzīvnieku ķērēju sniegtajām atskaitēm.

Jau vēstīts, ka departamenta atskaites nav tik detalizētas, lai identificētu notvertos dzīvniekus, pārbaudē arī nav gūts apliecinājums tam, ka visi pašvaldības maksājumi patversmei ir bijuši pamatoti.

Konstatēti trūkumi arī sistēmā "ridzivnieki.lv", kur jāreģistrē noķertie un patversmē izmitinātie dzīvnieki – ne visi patversmē esošie dzīvnieki tur tikuši reģistrēti.

Priekšlikumos Birokrātijas apkarošanas centra pārstāvji iesaka novērst nepilnības esošajā dzīvnieku reģistrācijas kārtībā, tostarp uzlabojot dzīvnieku sistēmas funkcionalitāti, noslēgt sadarbības līgumu ar PVD, lai nodrošinātu pašvaldības noslēgto līgumu izpildes uzraudzību, kā pilnveidot nākamo iepirkuma "Par Rīgas pilsētā izķerto un cietušo suņu izmitināšanu un aprūpes sniegšanu dzīvnieku patversmēs" nolikumu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!