Foto: F64

Valdība otrdien uzdeva Satiksmes ministrijai (SM) izvērtēt situāciju saistībā ar aizliegumu SIA "Rīgas satiksme" saņemt Eiropas Savienības (ES) fondu līdzekļus noteiktā periodā un veikt nepieciešamās darbības, lai nodrošinātu Latvijai pieejamā Kohēzijas fonda (KF) finansējuma izmantošanu pilnā apmērā līdz 2023. gada beigām.

Finanšu ministrijas (FM) informatīvajā ziņojumā par Kohēzijas politikas ES fondu investīciju aktualitātēm līdz 2021.gada 1.augustam, ko otrdien uzklausīja valdība, teikts, ka pārtrauktā "Skanstes tramvaja" projekta vietā KF finansējuma mērķa sasniegšanu SM plāno nodrošināt ar jauniem projektiem Rīgā, Liepājā un Daugavpilī - jaunu tramvaja sliežu izbūvi un rekonstrukciju.

Centrālā finanšu un līgumu aģentūra (CFLA) izsludināja atlasi šā gada 9.februārī. Šie projekti tika iesniegti martā, Daugavpils projekts ir apstiprināts ar nosacījumu un Liepājas projektam ir iesniegti precizējumi, teikts FM ziņojumā.

Savukārt augstu risku pieejamā 33,7 miljonu eiro KF finansējuma izmantošanā rada tas, ka 29.jūlijā projekta iesnieguma vērtēšanas laikā "Rīgas satiksme" ir atsaukusi projektu par Rīgas tramvaja infrastruktūras pielāgošana zemās grīdas tramvaja parametriem (kopējais finansējums 47,9 miljoni eiro, KF līdzfinansējums - 33,7 miljoni eiro). tas darīts, jo CFLA secināja, ka uz "Rīgas satiksmi" attiecināms Fondu likuma izslēgšanas nosacījums saistībā ar konkurences tiesību pārkāpumu.

"Rīgas satiksme" ir lūgusi CFLA un SM 2022.gada sākumā atkārtoti izsludināt atlasi ar iesniegšanas gala termiņu pēc 2022.gada 9.aprīļa, kad būs beidzies Fondu likuma noteiktais 12 mēnešu noilgums.

Tāpat papildu risks iestāsies, ja Valsts ieņēmumu dienesta (VID) audita rezultātā tiks konstatēts, ka "Rīgas satiksme" ir veikusi Fondu likumā minēto pārkāpumu - krāpšana, piesavināšanās vai noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizēšana vai izvairīšanos no nodokļu un tiem pielīdzināto maksājumu samaksas. Šādā situācijā "Rīgas satiksme" nevarētu saņemt ES fondu līdzekļus vēl trīs gadus pēc attiecīga VID lēmuma, teikts FM ziņojumā.

CFLA ir lūgusi VID papildu informāciju, lai novērtētu risku un pieņemtu lēmumu par turpmāko rīcību. Pagaidām VID atbilde vēl nav saņemta.

Fondu likuma izslēgšanas noteikums ir attiecināms arī uz citu "Rīgas satiksmes" plānoto projektu jaunu autobusu iegādei, kurā plānotais KF finansējums ir 18,2 miljonu eiro apmērā.

Līdz ar to FM rosina, ka SM ir jāizvērtē situācija un iespējamie risinājumi saistībā ar aizliegumu "Rīgas satiksmei" saņemt fondu līdzekļus noteiktā periodā un ar to saistītos riskus projektu īstenošanai līdz 2023.gada beigām, un nepieciešamības gadījumā savlaicīgi jāsniedz Ministru kabinetam priekšlikums atbilstošai rīcībai, lai nezaudētu Latvijai pieejamo KF finansējumu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!