Foto: Shutterstock
Eiropas Parlamenta (EP) deputāti šonedēļ Strasbūrā pieņēma noteikumus, kas paredz vairāk elektrouzlādes un ūdeņraža uzpildes staciju vieglajiem un kravas automobiļiem, kā arī vieglāku uzlādi un tīrāku degvielu kuģiem.

Īsumā:

  • Vairāk elektrouzlādes un ūdeņraža uzpildes staciju uz galvenajiem ES ceļiem
  • Uzlāde bez abonementa un cena par kilovatstundu, kilogramu, minūti vai sesiju
  • Videi draudzīgāka degviela konteinerkuģiem un pasažieru kuģiem

Jaunie noteikumi ir daļa no tiesību aktu paketes "Gatavi mērķrādītājam 55%" jeb "Fit for 55". Šī pakete ir ES plāns, ar kura palīdzību līdz 2030. gadam iecerēts samazināt siltumnīcefekta gāzu emisijas par vismaz 55% salīdzinājumā ar 1990. gada līmeni.

Biežāk izvietotas uzlādes stacijas

Eiropas Parlamenta balsojums paredz, ka noteikumos tiek iekļauta prasība līdz 2026. gadam TEN‑T pamattīkla maršrutos (skatīt grafiku) ik pēc vismaz 60 km ierīkot automobiļu elektrouzlādes stacijas ar izejas jaudu vismaz 400 kW. Līdz 2028. gadam tīkla izejas jauda būs jāpalielina līdz 600 kW. Savukārt kravas automobiļiem un autobusiem uzlādes stacijas plānots nodrošināt ik pēc 120km.

Kad noteikumi stāsies spēkā, pusei galveno ES ceļu līdz 2028. gadam vajadzēs būt aprīkotai ar uzlādes stacijām, kuru izejas jauda atkarībā no ceļa ir no 1400 kW līdz 2800 kW. ES valstīm būs arī vēlākais līdz 2031. gadam jānodrošina, ka uz TEN-T pamattīkla ceļiem ik pēc 200 km ir ierīkota ūdeņraža uzpildes stacija.

Vienkāršāka iegāde

Plāns paredz, ka ar alternatīvajām degvielām darbināmu transportlīdzekļu lietotāji varēs viegli norēķināties uzlādes vai uzpildes punktos, piemēram, ar maksājumu kartēm, bezkontakta ierīcēm un bez obligātas prasības pēc abonementa, savukārt šo degvielu cena būs norādīta par kilovatstundu, kilogramu vai minūti/sesiju.

Parlamenta deputāti panākuši, ka Eiropas Komisija līdz 2027. gadam izveidos ES alternatīvo degvielu informācijas "datubāzi", kas ļaus patērētājiem uzzināt par dažādu staciju pieejamību, degvielas cenu vai gaidīšanas laiku stacijās.

Vienlaikus EP deputāti šonedēļ arī pieņēma jaunus noteikumus par tīrākām jūras transporta degvielām. Sarunās ar Padomi deputātiem izdevās panākt, ka noteikumos ietverta prasība pakāpeniski samazināt kuģu siltumnīcefekta gāzu emisijas. No 2025. gada samazinājumam vajadzēs būt 2%, salīdzinot ar 2020. gada līmeni, un 2050. gadā tam būs jāsasniedz 80%. Šo prasību piemēros kuģiem ar bruto tilpību virs 5000 tonnu - šo kuģu emitētais oglekļa dioksīds veido 90% no kopējā oglekļa dioksīda emisiju apjoma.

Tā attieksies uz visu enerģiju, kas tiek patērēta uz kuģa, tam atrodoties kādā no ES ostām vai ceļojot starp tām, kā arī uz 50% no enerģijas, kas tiek izmantota, kuģim kursējot starp ES un ostām ES attālākajos reģionos vai ārpus ES.

Lai būtiski samazinātu gaisa piesārņojumu ostās, no 2030. gada konteinerkuģiem un pasažieru kuģiem lielāko ES ostu piestātnēs jebkurām elektroapgādes vajadzībām būs jāizmanto krasta elektroapgāde. Parlamenta deputāti arī ieviesa papildu prasību attiecībā uz nebioloģiskas izcelsmes atjaunīgo degvielu īpatsvaru kuģu energopatēriņā: ja Komisija konstatēs, ka 2031. gadā šādu degvielu īpatsvars ir mazāks par 1%, no 2034. gada stāsies spēkā ikgadējs mērķrādītājs 2%.

Kā sacīja ziņotājs alternatīvo degvielu infrastruktūras jautājumos Petars Vitanovs: "Ilgtspējīgāku, atjaunojamu un efektīvāku enerģijas risinājumu izmantošana transporta nozarē palīdzēs samazināt siltumnīcefekta gāzu emisijas un gaisa piesārņojumu, uzlabos iedzīvotāju dzīves kvalitāti un radīs jaunas augstas kvalitātes darbavietas. Jaunie noteikumi arī palīdzēs izvērst uzlādes infrastruktūru un padarīt to tikpat viegli izmantojamu kā tradicionālās degvielas uzpildes stacijas."

Savukārt ziņotājs ilgtspējīgu jūras transporta degvielu jautājumos Jergens Vārborns papildināja: "Jaunie noteikumi ir pasaulē pašlaik vērienīgākais jūras transporta dekarbonizācijas plāns. Tie aptver 90 procentus jūras transporta CO2 emisiju, vienlaikus aizsargājot mazos kuģu īpašniekus un mazās ostas pret izmaksu celšanos un administratīvo slogu. Ar šiem noteikumiem Eiropa kļūst par līderi pieprasījuma radīšanā pēc ilgtspējīgām degvielām un inovāciju veicināšanā."

Jaunos noteikumus par alternatīvo degvielu infrastruktūru Eiropas Parlaments pieņēma, 514 deputātiem balsojot "par", 52 - "pret" un 74 deputātiem atturoties. Savukārt noteikumus par ilgtspējīgām jūras transporta degvielām Parlaments atbalstīja ar 555 balsīm "par", 48 - "pret" un 25 deputātiem atturoties.

Kad abus tiesību aktus būs apstiprinājusi Padome, noteikumi par alternatīvo degvielu infrastruktūru būs jāpiemēro sešus mēnešus pēc to stāšanās spēkā un noteikumi par ilgtspējīgām jūras transporta degvielām - no 2025. gada 1. janvāra.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!