Foto: Shutterstock
Bija laiks, kad lielākā daļa industrijas jaunievedumu tika demonstrēti zem viena jumta starptautiskās auto izstādēs, tomēr nu situācija ir mainījusies. Ja jūs dotos, piemēram, uz savulaik populāro Ženēvas izstādi, tad tur lielā skaitā ieraudzītu Ķīnas automašīnas. Turpretim Rietumos bāzētās kompānijas šeit neatradīsiet, jo tās dod priekšroku tehnoloģiju izstādēm. Kāpēc viss tā ir mainījies?

Ķīnieši iecienījuši Ženēvu

Pēc pandēmijas pasaule vairs nav tāda kā iepriekš. Arī transporta jomā. Starptautiskās auto izstādes, kas reiz bija populāras gan ražotāju, gan apmeklētāju vidū, tagad saskaras ar grūtībām piesaistīt pasaules vadošos ražotājus. Piemēram, Ženēvas starptautiskā auto izstāde, kas pēc četru gadu pārtraukuma atgriežas apritē un kas kādreiz lepojās ar ekspozīciju daudzveidību un jaunu modeļu pārpilnību, šogad izskatīsies visai pieticīga.

Tādi industrijas mediji kā "Autocar" ziņo, ka izstādē nepiedalīsies lielākie Vācijas uzņēmumi – "Mercedes-Benz", BMW, "Audi", kā arī viss "Volkswagen" koncerns. Tāpat tajā nebūs pārstāvēts arī ietekmīgais "Stellantis" koncerns, kas ir "Peugeot", "Citroen", "Opel", "Fiat", "Jeep" un citu zīmolu mātesuzņēmums. "Volvo" no lielajām izstādēm atteicās jau 2018. gadā. Tāpēc izskatās, ka no Rietumu zīmoliem pavasara izstādē piedalīsies tikai "Renault" – pārējās vietas aizņems Ķīnas kompānijas.

Tiesa, auto ražotāji nepavisam nav atteikušies no dalības izstādēs, tikai tie izvēlas citas. Piemēram, janvāra sākumā Lasvegasā notikušajā patēriņa elektronikas izstādē jeb CES (Consumer Electronics Show) tika prezentēts vairāk jauno auto tehnoloģiju un inovāciju nekā, piemēram, pērn IAA mobilitātes izstādē Minhenē.

Akcentu pārnese no inženierzinātnes uz tehnoloģiju progresu

Jau pieminētajā elektronikas izstādē Lasvegasā savus jaunākos modeļus prezentēja "Mercedes-Benz", VW un BMW. Tāpat tajā piedalījās arī "Honda", "Tesla", arī Ķīnas un pat Vjetnamas ražotāji. Publiku pārsteidza Dienvidkorejas uzņēmums "Hyundai" kopā ar savu meitasuzņēmumu "Mobis", prezentējot ne mazāk kā 20 inovācijas.

"Šādas pārmaiņas, visticamāk, ir saistītas ar to, ka automašīnas vairs nepiedzīvo strauju inženiertehnisko progresu. Reāli strauja attīstība šobrīd notiek funkcionālā līmenī, tāpēc dienasgaismu ierauga dažādas progresīvas tehnoloģijas – sākot ar viedajiem lukturiem un beidzot ar mākslīgā intelekta rīkiem," saka "Delfi Auto" redaktors Raimonds Zandovskis.

"CES 2024" izstādē vairāki ražotāji atklāja, ka arvien vairāk uzmanības pievērš mākslīgā intelekta integrācijai. Volkswagen paziņoja par sadarbību ar "ChatGPT", BMW sadarbosies ar "Amazon Alexa", bet "Mercedes-Benz" prezentēja savu mākslīgā intelekta asistentu.

"Hyundai" un tā meitasuzņēmums "Mobis" pārsteidza ar jaunās paaudzes ekrāniem. Atkarībā no nepieciešamās informācijas un vadītāja vēlmēm šo displeju var pagriezt, palielināt vai paslēpt centrālajā panelī.
Foto: Publicitātes foto

Otra inovācija ir caurspīdīgs hologrāfisks 3D displejs, kas aprīkots ar "Quantum Dot" tehnoloģiju un "Local Dimming" funkciju, lai radītu optimālu kontrastu. Jaunā tehnoloģija izceļas ar OLED displejiem raksturīgo spilgtumu un ātrdarbību. "Hyundai" pārstāvji stāstīja arī, ka ir doma caurspīdīgā displeja tehnoloģiju integrēt priekšējā vējstiklā, tādējādi autovadītāji visu informāciju saņemtu, nenovēršot skatienu no ceļa.

Lielu sabiedrības interesi izraisīja arī "e-Corner" sistēma, kas ļauj visiem riteņiem pagriezties 90 grādu leņķī. "Hyundai Ioniq 5" elektroauto izstādē pārliecinoši demonstrēja šo konceptuālo tehnoloģiju, griežoties uz vietas, manevrējot uz sāniem kā krabis un horizontāli ieslīdot visšaurākajās stāvvietās.

Jaunā auditorija

"Mūsdienās mainās gan automašīnu lietošanas paradumi, gan paši braucēji. Man šķiet, ka samazinās to cilvēku skaits, kurus var saukt par īstiem autobūves entuziastiem, jo šobrīd mazāk uzmanības tiek pievērsts zīmolam, vairāk tā tehniskajām un gaitas īpašībām. Tāpat aizvien populārāka kļūst auto koplietošana, kas mazina nepieciešamību pēc savas personīgās mašīnas. Mūsdienās cilvēkus vairāk interesē dažādas funkcijas – vadītāja palīgsistēmas, savietojamība ar viedierīcēm un citas. Ražotāji šīs pārmaiņas ir ņēmuši vērā, un tas atspoguļojas jaunākajās inovācijās. Protams, autožurnālisti turpina izmēģināt jaunākos modeļus, lai lasītājiem un skatītājiem varētu pastāstīt par savu pieredzi, taču tas nu ir fakts – tehnoloģiju izstādes ļauj ražotājiem sasniegt pilnīgi jaunu auditoriju," saka Raimonds Zandovskis.

Daži ražotāji pēdējā CES izstādē izrādīja ne tikai tehnoloģijas, bet arī savus jaunākos modeļus. Piemēram, "Honda" prezentēja futūristisko "0 Series" sedana konceptu. Savukārt "Kia", kas demonstrēja elektriskā furgona "PV5" konceptu, paziņoja par saviem plāniem ienākt komerctransporta tirgū.

Bet "Hyundai" pārsteidza ar lidojošu auto. Korejas autobūves gigantā ietilpstošais uzņēmums "Supernal", kas ražo lidaparātus, demonstrēja elektrisko pilsētas gaisa taksometru "S-A2". Šis modelis paredzēts 60 km maršrutam, un tajā var atrasties pieci cilvēki, ieskaitot pilotu. Futūristiskā taksometra ātrums var sasniegt 200 km/h.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!