Foto: Pixabay

Drīzumā gaidāms Konkurences padomes (KP) lēmums, kas ietekmēs ikvienu auto īpašnieku Latvijā – konkurences tirgus uzraugi ir atzinuši, ka OCTA tirgū 10 gadus nebija ļauts ienākt jaunam apdrošinātājam un tas ir bijis smags konkurences pārkāpums, svētdien vēsta TV3 raidījums "Nekā personīga".

Biedrība, kurā apvienojušies pārējie apdrošinātāji sodam piekrīt, taču soda naudas samaksāšana uzlikta uz OCTA polises pircēju pleciem, ziņo raidījums.

Raidījums atgādina, ka pirms diviem gadiem stāstījis par apdrošināšanas kompāniju "Balcia", kas gribēja kļūt par labi pelnošā OCTA biznesa dalībnieci, kas pircējiem būtu ieguvums. Obligāto civiltiesisko apdrošināšanu Latvijā piedāvā astoņi apdrošinātāji, un konkurenci palielinātu vēl viena. Pērn OCTA parakstītās prēmijas Latvijā bija vairāk nekā 108 miljoni eiro, turklāt publiskie pārskati Latvijā rāda, ka vairākums tirgus dalībnieku strādāja ar peļņu.

Tomēr "Balcia" saskārās ar pretestību. Tai bija izsniegta darbības licence, taču, lai uzsāktu OCTA polišu tirdzniecību, firmai bija jāiestājas privātā biedrībā "Latvijas transporta apdrošinātāju birojs" un jāsamaksā 137 000 eiro liela iestāšanās maksa. Šai biedrībai valsts uzticējusi rūpēties par OCTA garantiju fondu, kas sedz neapdrošinātu auto radīto kaitējumu, atgādina raidījums.

Pēc Finanšu un kapitāla tirgus komisijas datiem, netiešā veidā būtiska līdzdalība "Balcia" kapitālā ir brāļiem Gintam, Paulam un Martam Dandzbergiem, kuriem savulaik piederēja apdrošināšanas firma "BTA", kas bija šīs biedrības biedrs un piekrita iestāšanas maksām. No šiem maksājumiem pamatā tiek uzturētas un attīstītas OCTA IT sistēmas.

2021.gadā, kad ar brāļiem Dandzbergiem saistītā firma "Balcia" kā jauns spēlētājs atgriezās tirgū, tā lielo iestāšanās naudu maksāt negribēja.

Biedrības vadītājs tobrīd bija pārliecināts, ka neielaižot tirgū jaunu spēlētāju, rīkojas likumīgi.

"Balcia" vērsās tiesā un KP, lai tā pasaka, vai šādu barjeru likšana nav OCTA tirgu kropļojoša.

2022. gada februārī Augstākās tiesas Senāts pieņēma "Balcia" labvēlīgu lēmumu. Senāts pateica, ka biedrība ir padota Finanšu ministrijai un tā pilda OCTA likumā deleģēto valsts pārvaldes uzdevumu. Maijā Finanšu ministrija atzina, ka biedrība nebija tiesīga prasīt iestāšanās maksu un "Balcia" uzsāka OCTA polišu tirdzniecību.

Biedrības "Latvijas transporta apdrošinātāju birojs" valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins raidījumam atzina, ka biedrība nav zinājusi, ka pilda valsts deleģēto funkciju. "Būtībā mēs kļuvām ar šo vienu tiesas lēmumu no nevainīgiem par kaut kur vainīgiem. Tas, ka nav notikusi kaut kāda speciāla tirgus kropļošana vai bremzēšana kaut kāda jauna spēlētāja ienākšanai tirgū, tāds nodoms ieviešot šo maksu 2005. gadā nav bijis," viņš teicis.

"Nekā personīga" ziņo, ka KP tomēr ir saskatījusi pārkāpumus, kas radījuši negatīvas sekas konkurencei, turklāt par jauna OCTA tirgus dalībnieka ienākšanas kavēšanu uzraugi piemēros biedrībai naudas sodu. Šo informāciju gan raidījumam KP nekomentēja, norādot, ka publiski nesniedzot informāciju par izpētē esošām Konkurences tiesību iespējamo pārkāpumu lietām, kamēr izmeklēšana neesot pabeigta.

"Nekā personīga" vēsta, ka raidījumam zināms – konkurences uzraugu izmeklēšana ir noslēgusies biedrībai nelabvēlīgi. Tā pārkāpumam piekrīt, ir gatava izlīgt un samaksāt soda naudu, kas, pēc neoficiālas informācijas, varētu būt gandrīz 400 000 eiro.

Soda naudu, kas jānomaksā KP, Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB) iekļāvis nākamā gada budžetā.

Abāšins "Nekā personīga" teicis, ka, ja "tas izlīgums ir starp LTAB kā biedrību un KP, tad jau mums kaut kur tā nauda jāņem. Un vienīgais risinājums ir ņemt to naudu attiecīgi no biedriem. Tā kā mēs no biedriem iekasējam vienā vai otrā veidā, bet no viņiem, no biedriem mums tā nauda ir jāpaņem. Un ilgākā laikā jāsamaksā KP".

Raidījums papildina, ka "Balcia" tagad ir viens no biedrības biedriem un šādam plānam nepiekrīt. Kompānijā uzsver, ka nākamā gada LTAB budžetā ir nepamatoti palielināts biedru naudas maksājums, kā arī apdrošinātājiem tiks paaugstināti obligātie atskaitījumi no katras pārdotās OCTA polises.

Tas nākamgad sadārdzinās OCTA polises cenas, ir pārliecināts apdrošinātājs.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!