Foto: Publicitātes foto

Nevienojoties ar jauno pasažieru vilcienu konkursa uzvarētāju Spānijas "Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A." (CAF), gaidāma tiesvedība, kur uz spēles varētu tikt likti ne tikai desmiti, bet pat simti - līdz pat 200 miljoniem eiro (140 miljoni latu), trešdien raksta "Dienas Bizness".

Tādu iespējamo scenāriju iezīmējuši vairāki laikraksta aptaujātie juristi attiecībā uz iespējamo notikumu attīstības scenāriju pēc šā gada 2.oktobra, kurš ir nosprausts kā robežšķirtne, līdz kurai turpinās sarunas par 2.aprīlī noslēgtā AS Pasažieru vilciens (PV) un CAF līguma izmaiņām.

Ja CAF nepiekritīšot PV piedāvātajiem noslēgtā līguma grozījumiem, tad tiks izsludināts jauns pasažieru vilcienu iepirkuma konkurss, sacījis PV valdes priekšsēdētājs Artis Birkmanis. Savukārt CAF pārstāvji joprojām publiski runā par iespējām vienoties un nekomentē savu iespējamo rīcību gadījumā, ja vienošanās tomēr līdz 3.oktobrim netiks panākta.

Tomēr atkāpšanās no noslēgtā līguma izpildes, tā denonsēšana vai kāda cita veida nepildīšana draud ar Spānijas CAF rosinātu tiesvedību. Juristi pieļauj divus iespējamos tiesvedības risinājumus - prasība par radīto zaudējumu kompensāciju no Latvijas valstij 100% piederošā PV vai arī prasība pret Latvijas valsti. Tā kā aptaujātie juristi nepārzinot noslēgtā līguma tekstu, arī versijas par iespējamo tiesu atšķiras - Latvijas vai Spānijas tiesa, līgumā noteiktā šķīrējtiesa, iespējamā starptautiskā ieguldījumu strīdu šķīrējtiesa - Vašingtonā, Stokholmā vai kur citur, norāda laikraksts.

Jau vēstīts, ka Finanšu ministrija, izvērtējot PV un CAF noslēgto līgumu par jauno vilcienu iegādi, iepriekš secināja, ka PV, slēdzot jauno vilcienu piegādes līgumu ar CAF, nav ņēmis vērā valdības norādījumus. Ar īEiropas Komisija (EK) ir paudusi līdzīgu viedokli PV, ka plānotie līguma grozījumi satur tādas būtiskas izmaiņas, kas rada nepieciešamību jauna iepirkuma konkursa veikšanai, un EK varētu izskatīt iespēju atklātajai neatbilstībai piemērot finanšu korekciju 100% apmērā, kas ir 100 miljoni latu. Tādējādi šo summu vajadzētu segt no valsts budžeta.

Jaunā PV valde  izstrādāja priekšlikumus jauniem līguma grozījumiem, kas atbilda sākotnējam līgumprojektam, kuram akceptu deva Ministru kabinets. Grozījumus apstiprināja gan Satiksmes, gan Finanšu ministrija, bet CAF vēl nav sniedzis galīgo vērtējumu.

Jauno 34 elektrovilcienu un septiņu dīzeļvilcienu iepirkuma iegādes kopējās izmaksas tiek plānotas 144 miljoni latu, no kuriem Eiropas Savienības Kohēzijas fonda finansējums būs 100 miljoni latu, savukārt PV līdzfinansējums šā projekta realizācijai būs 44 miljoni latu.

Kopējā vilcienu iepirkuma vērtība ir 610 miljoni eiro.

PV ir izveidots 2001.gadā, nodalot iekšzemes pasažieru pārvadājumus no valstij piederošās Latvijas dzelzceļa kompānijas "Latvijas dzelzceļš" veiktajām funkcijām. Iepriekš PV 100% bija "Latvijas dzelzceļa" meitasuzņēmums, taču 2008.gada oktobrī PV tika pārveidots par valsts uzņēmumu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!