Foto: NASA/JPL-Caltech

Īsi pirms Ziemassvētkiem NASA kosmosā, 31 miljona kilometru attālumā, pārraidījuši pirmo augstas izšķirtspējas video. Ar kaķi.

Videosignāls nosūtīts, izmantojot vismodernāko lāzerkomunikāciju sistēmu kosmosa kuģī, kas atrodas 19 miljonus jūdžu (31 miljonu kilometru) attālumā no Zemes. Šajā klipā redzams ruds kaķis, vārdā Teiters, kas pieder vienam no NASA reaktīvo dzinēju laboratorijas (JPL) darbiniekiem. Straumējot video no dziļā kosmosa, NASA parāda, ka ir iespējams pārraidīt lielāku datu pārraides ātrumu, kas nepieciešams, lai atbalstītu sarežģītas misijas, piemēram, cilvēku nosūtīšanu uz Marsu.

Videoklips tika pārraidīts uz Zemi, izmantojot lāzera raiduztvērēju zondē "Psyche", kas dodas uz galveno asteroīdu joslu starp Marsu un Jupiteru, lai izpētītu kādu noslēpumainu metālisku objektu. Video nosūtīšanas brīdī kosmosa kuģis atradās 80 reizes tālāk nekā attālums starp Zemi un Mēnesi.

Klipā ir redzams kāda JPL darbinieka rudais mīlulis, kurš uz dīvāna "medī" lāzera gaismiņu, un uz attēla redzams testa grafiks. Tajā ietverts "Psyche" orbitālais ceļš un tehniskā informācija par lāzeru un tā datu pārraides ātrumu.

Kodēto gandrīz infrasarkano signālu uztvēra Heila teleskops observatorijā Sandjego un no turienes nosūtīja uz NASA reaktīvo dzinēju laboratoriju (JPL) Dienvidkalifornijā.

"Viens no mūsu mērķiem ir demonstrēt spēju pārraidīt platjoslas video miljoniem jūdžu attālumā. Zondē nekas neģenerē video datus, tāpēc mēs parasti izmantojam nejauši ģenerētu testa datu paketes," stāsta Bils Klipšteins, JPL tehnoloģiju demonstrācijas projekta vadītājs.

"Taču, lai padarītu šo nozīmīgo notikumu vēl neaizmirstamāku, nolēmām sadarboties ar JPL dizaineriem, lai izveidotu jautru video, kas demonstrācijas būtību parāda kā daļu no "Psyche" misijas."

Kosmosa misijās tradicionāli datu nosūtīšanai un saņemšanai ir izmantoti radioviļņi, taču, strādājot ar lāzeriem, datu pārraides ātrumu var palielināt 10 līdz 100 reizes.

"Ultra-HD" video nosūtīšanai uz Zemi bija nepieciešama 101 sekunde ar sistēmas maksimālo bitu pārraides ātrumu 267 megabiti sekundē – ātrāk nekā vairums mājas platjoslas savienojumu.

"Patiesībā pēc video saņemšanas Palomarā tas tika nosūtīts uz JPL, izmantojot internetu, un šis savienojums bija lēnāks nekā signāls, kas nāk no kosmosa," atklāj Raiens Rogalins, JPL projekta uztvērēju elektronikas vadītājs.

Bet kāpēc kaķu video? Pirmkārt, tam ir vēsturiskā saikne, norāda JPL. Kad 20. gadsimta 20. gados Amerikā sāka pieaugt interese par televīziju, kā sistēmas testa attēls tika pārraidīta kaķa Fēliksa lelle.

Lai gan lāzera pārraide jau ir demonstrēta zemā Zemes orbītā un tik tālu kā Mēness, "Psyche" misijā pirmoreiz tā tiek raidīta no dziļā kosmosa. Lai nomērķētu lāzera staru no miljoniem jūdžu attāluma, ir nepieciešama ārkārtīgi augsta precizitāte, kas līdz šim ir bijis liels izaicinājums inženieru komandām.

Tehnoloģijas demonstrācijā vēl jāņem vērā fakts, ka laikā, kas nepieciešams, lai gaisma no kosmosa kuģa nokļūtu līdz Zemei, gan zonde, gan planēta būs pārvietojušās, tāpēc augšupsaites un lejupsaites lāzeriem ir attiecīgi jāpielāgojas izmaiņām.