Netici visam, ko redzi - septiņi veidi, kā cilvēki ir piemuļķojuši medijus

Aizvadītās nedēļas laikā pasauli ir satraucis video, kurā pankroka mūziķis koncerta laikā ar stilu noķer lidojošu alu un to izdzer. Domas dalās par video autentiskumu - vai tiešām grupas 'Green Mile' solists veica neticami stilīgu manevru, vai arī tā ir video montāža. Kamēr ļaudis vēl spriež, Skats.lv apskatīja gadījumus, kad mediji ir krituši 'troļļu' varā, un nejauši publicējuši safabricētu informāciju.
Netici visam, ko redzi - septiņi veidi, kā cilvēki ir piemuļķojuši medijus
1
Portāls ‘Listverse’ par pasaules lielāko mediju ‘trolli’ pasludināja ‘Daily Mail’, kas ir panācis neskaitāmu muļķību publicēšanu. Šeit ir daži piemēri viņu izdomātajiem rakstiem, kas vēlāk nopietnos medijos tika atspoguļota kā patiesība: ‘Pekinā uzstādīs gigantiskus TV ekrānus, lai smoga māktie ļaudis varētu skatīties viltotus saullēktus’; ‘Poļu zobārste izrāva visus zobus savam draugam pēc tam, kad viņš viņu piekrāpa’; ‘Fērgusona nemieru laikā protestētājs sajauc savu māju ar veikalu un nejauši nodedzina to, iemetot pa stiklu molotova kokteili’.
Kadrs no video
Netici visam, ko redzi - septiņi veidi, kā cilvēki ir piemuļķojuši medijus
2
Kad Pols Makartnijs un Kanje Vests publicēja kopīgu albumu ‘Only One’, mediji steidza atspoguļot šokējošo - jaunieši nezināja leģendāro Bītlu un rakstīja tvītus par to, ka šim Kanjes Vesta atklātajam tīrradnim ir ķēriens un potenciāls. Nekavējoties neskaitāmi pasaules mediji metās atspoguļot, cik ļoti nekompetenta ir jaunā paaudze. Tiesa, pat cienījami mediji nenojauta, ka ir uzķērušies uz to, ko sauc par ‘trollingu’.
Reuters/Scanpix


Netici visam, ko redzi - septiņi veidi, kā cilvēki ir piemuļķojuši medijus
3
2015. gada sākumā žurnālists Johans Bohenons radīja ažiotāžu par to, ka šokolādes ēšana palīdz nomest svaru. Šim mērķim viņš radīja gan viltotu Diētas un veselības institūta mājaslapu, gan apzināja draugu vidū esošos pētniekus, lai kopīgi safabricētu pilnībā absurdu pētījumu. Savu garadarbu viņš nosūtīja žurnālam, kas ir pazīstams ar apšaubāmu pētījumu publicēšanu, un tālākais bija laika rokās. Tikai pēc dažām nedēļām mediji visā pasaulē rakstīja, ka šokolādes ēšana palīdz nomest svaru.
Shutterstock


Netici visam, ko redzi - septiņi veidi, kā cilvēki ir piemuļķojuši medijus
4
2003. gadā mediji neapzināti kļuva par upuri smalki izplānotai porno kampaņai. Kāds vīrs vārdā Maikls Burdiks izplatīja paziņojumu par ‘Bembiju medībām’ - bagātniekiem bija iespēja tuksnesī pie Lasvegasas ar peintbola pistolēm medīt sievietes, kuras ir tērptas tikai stringa biksītēs un kedās. Doma par seksismu un sieviešu izmantošanu bija pārāk spēcīga, lai uz to uzķertos pat ‘CNN’, kas steidza atspoguļot šokējošos notikumus. Rezultātā izrādījās, ka izplatītie video materiāli no ‘Bembiju medībām’ bija iestudēti un aiz tā visa stāvēja mājaslapa, kas nu jau ar neticamu statistiku tirgoja pornogrāfiska satura video.
Reuters/Scanpix

5. 2014. gadā miljoniem cilvēku visā pasaulē uzķērās uz Norvēģijas režisora eksperimentu - Sīrijas varonīgā zēna video. Ar mērķi pārbaudīt medijus un uzskatāmi parādīt, cik viegli kara apstākļos ir dezinformēt tautu, Lars Klēvbergs devās uz Maltu, lai ar profesionālu komandu radītu emocionālu video par puisēnu, kurš karā paglābj māsas dzīvību. Protams, viņam viss izdevās - video apceļoja neskaitāmus pasaules medijus, kuru starpā arī daudzi vadošie portāli to uzdeva par patiesību.

6. Amerikas sarunu šova vadītājs Džimijs Kimmels izlēma paskatīties, kas notiks, ja ‘YouTube’ ievietos video ar neveiksmīgi tverkojošu meiteni, kura nokrīt un aizdegas. Tas rezultējās ar 18 miljoniem skatījumu, atspoguļošanu neskaitāmos pasaules medijos un ļoti gardiem Kimmela smiekliem, kad viņš šova ietvaros atklāja skarbo patiesību.

7. Šķietami ticamu video montēšana visbiežāk tiek izmantota reklāmas nolūkos, lai radītu ‘virālus' video. Piemēram, hokejists Sidnijs Krosbijs, kurš ar apbrīnojamu precizitāti notriec ripas no borta malas, kā arī Deivids Bekhems, kurš, ikdienišķi noķerts pludmalē, neaizdomīgi padzeras ‘Pepsi' un iesper bumbas neticamā attālumā esošajās miskastēs.

... nē, šo video mediji nav pasnieguši kā oriģinālu. Gluži vienkārši vēlējāmies padalīties ar kārtējo asprātīgo montāžu.

Pievienojies sekotājiem, lai nepalaistu garām visu interesanto, trendīgo un drosmīgo.
Es jau esmu lietas kursā, paldies par atgādinājumu.