Foto: vadimkozhin.com

Čehova teātrī 4. marta vakarā tika aizvadīts līdz šim uz Latvijas teātru skatuvēm neredzēts izrādes formāts, kurā piedalījās gan žurnālisti, gan aktieri, stāstot seriāla "Šķelšanās" aizkadru stāstus un arī savu personīgo dzīves pieredzi, dzīvojot šodienas sabiedrībā, kurā esošā kara kontekstā būt latvietim un/vai krievam šodien ir pilnīgi cita nozīme un arī atbildība.

Mihaila Čehova Rīgas Krievu teātris, kurš šajā sezonā mērķtiecīgi īsteno pieteikto sezonas naratīvu par varas ietekmi un sabiedrības sašķeltības tēmu, turpinot aicināt sabiedrību sarunāties, atsaucās uz Baltijas pētnieciskās žurnālistikas centra "Re:Baltica" iniciatīvu un piekrita idejai par nestandarta izrādes izveidi.

Līdz ar šo izrādi Čehova teātris un pētnieciskās žurnālistikas centrs "Re:Baltica" Latvijā pieteicis jaunu, sociāli aktuālu skatuviskās izpausmes formātu, kurā satiekas dzīvā žurnālistika, dramaturģija un diskusija. Izrādes dramaturģijas atsauce veidota "Re:Baltica" dokumentālajā četru sēriju seriālā "Šķelšanās", kas publicēts 2024. gada sākumā. Dokumentālajā seriālā žurnālistes pēta asas viedokļu sadursmes sabiedrībā, to izcelsmi un to sekas valsts drošībai un labklājībai.

Foto: vadimkozhin.com

Kā norāda "Re:Baltica" žurnāliste Inga Spriņģe, līdzīga formāta izrādi viņa savulaik ir redzējusi ASV, kas saukusies "pop-up magazine" (pop-up žurnāls), tomēr tā ietvērusi tieši pašu žurnālistu lasījumus, kamēr izrāde, kurā uz skatuves vienlaikus darbojas gan žurnālisti, gan aktieri, līdz šim nav nācies redzēt.

Izrādes laikā "Re:Baltica" un vienīgā neatkarīgā Daugavpils medija "Chayka.lv" žurnālistes atklāti dalījās savā personīgajā pieredzē, atklājot emocionālus izaicinošus dzīves mirkļus gan seriāla "Šķelšanās" tapšanas procesā, gan personīgajā dzīvē, izstāstot publikai dziļi personiskus izaicinājumus paši pret savu etnisko izcelsmi, gan arī ikdienas saskarsmē ar uzskatu un pārliecību atšķirību līdzcilvēkos. Žurnālistu atklātie personiskie stāsti skaidri iezīmē šodienas sabiedrības emocionālo temperatūru un nepārprotami signalizē sabiedrības sašķeltības un "klusēšanas" ēnas puses un nākotnes vienotas sabiedrības risku, norāda iestudējuma veidotāji.

Pēc izrādes skatītājiem bija iespēja uzdot jautājumus izrādes dalībniekiem, ko publika arī aktīvi izmantoja, veltot atzinīgus vārdus gan žurnālistēm, gan teātrim par šo iniciatīvu, par izteiksmes līdzekļa oriģinālo formu un par problēmas aktualizēšanu kopumā.

Foto: VADIMKOZHIN.COM

Čehova teātra vadītāja Dana Bjorka norāda: "Šodienas realitātes apstākļi pieprasa atklātu dialogu starp cilvēkiem. Dialogu par sāpīgām un svarīgām lietām. Uzskatu, ka caur patiesiem dzīves stāstiem ir iespējams sadzirdēt otru, rūpējoties par saliedētu Latvijas sabiedrību un mūsu kopējo nākotni. Lepojos, ka starp mums ir cilvēki, kuri ir gana drosmīgi, lai publiski dalītos ar saviem pārdzīvojumiem, atklājot daudziem to, ka viņi nav vientuļi šajās sajūtās. Ļoti gribētos, lai izrādes spilgtākais citāts iedzīvotos mūsu sabiedrības apziņā: "Sākumā ir cilvēks, un pēc tam tautība". " Vienlaikus Dana Bjorka informē, ka visticamāk izrādi būs iespēja vēlreiz nospēlēt gan uz Čehova teātra skatuves, gan arī Daugavpilī kā viesizrādi. Šobrīd noris sarunas par to un jau tuvākajā laikā skatītāji tiks informēti par iespēju šo izrādi redzēt.

Izrādi iestudējis režisors Valters Sīlis, dramaturgs – Artūrs Dīcis. Līdzās Čehova teātra aktieriem – Veronikai Plotņikovai, Janai Herbstai, Aleksandram Maļikovam un Dmitrijam Jegorovam – izrādē piedalījās arī "Re:Baltica" žurnālistes Sanita Jemberga, Inga Spriņģe, Inese Braže, Annija Petrova, kā arī "Chayka.lv" žurnālistes Inna Plavoka un Nataļja Paļčevska, jo lielākā daļa seriāla darbības notika otrajā lielākajā Latvijas pilsētā. Bet jautājums, uz kuru cenšas atbildēt šīs izrādes dalībnieki kopā ar skatītājiem, ir līdzīgs, kādu to uzdeva seriāla veidotāji saviem varoņiem: kas labāks – patīkams naids vai nepatīkama saruna?

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!