Foto: Shutterstock
Lai gan automašīnas parasti tiek vērtētas pēc to tehniskajām specifikācijām, estētikas un komforta, tieši pēdējie divi kritēriji ir visgrūtāk materializējami sausos skaitļos. Turklāt vidējais autovadītājs daudz mazāk laika pavada, aplūkojot sava spēkrata ārpusi, salīdzinot ar laiku, kas pavadīts salonā. Tāpēc autoražotāji lielu uzmanību velta auto salona dizainam, cenšoties to padarīt pēc iespējas estētiski patīkamāku un lietotājam draudzīgāku, tiecoties nodrošināt autovadītāju komfortu tālākos braucienos. Bet kā objektīvi novērtēt, kuri auto interjeri ir labi un kuri varētu izmantot uzlabojumus?

Nepārtraukta evolūcija

Lietuvas autožurnālists Justs Lengvins stāsta, ka autovadītāja sēdvietas kvalitāte pēc būtības ir saistīta ar ergonomiku. Tomēr šis viens vārds aptver daudz vairāk.

"Pēc iekāpšanas automašīnā pirmais, ko pamanu, ir visu tās vadības komponentu ērtības. Sākot ar stūresratu, varam pat runāt par tā formu un tekstūru. Tālāk vērtēju uz tā uzstādītās pogas – labi izkārtoti un izgatavoti slēdži uz stūresrata var būtiski atvieglot braukšanu un pat veicināt drošību, savukārt slikti konstruēti, neērti, skārienjutīgi slēdži var novērst uzmanību," piemēru min žurnālists.

Tehnoloģijām progresējot, nemitīgi attīstās arī transportlīdzekļu interjeri. Tas kļuva īpaši pamanāms līdz ar ekrānu ieviešanu. Laikā, kad "Volvo", kas slavens ar rūpīgi pārdomātajiem ergonomiskajiem risinājumiem, joprojām piedāvāja centrālo konsoli ar fiziskām pogām, "Tesla", debitējot auto industrijā, gandrīz visas vadības funkcijas pārcēla uz masīvu centrālo ekrānu.
Foto: Shutterstock

Kad gandrīz visi ražotāji sāka montēt galveno displeju salona centrā, tādi autoražotāji kā "Mercedes-Benz", "Hyundai" un "Peugeot" piedāvāja integrētas video platformas: viņi sāka savienot centrālos multimediju un informācijas displejus ar digitālajiem mērinstrumentu paneļiem, kas uzstādīti vadītāja acu līmenī.

Turklāt Francijas autoražotājs centās virzīties uz priekšu, lai uzlabotu interjerus, nevis tikai optimizētu ekrānus vai vadības ierīces. Pirms desmit gadiem šis zīmols ieviesa "i-Cockpit" interjera dizaina koncepciju "Peugeot 308" modelī. Daudzi auto nozares kritiķi to uzskatīja par visai netradicionālu, galvenokārt ļoti kompaktā stūresrata un instrumentu paneļa novietojuma dēļ.
MISC 2.0 - 28529
Foto: Publicitātes foto

Neskatoties uz to, šo koncepciju pozitīvi uztvēra autovadītāji – uzņēmums Eiropā konsekventi katru gadu pārdeva vairāk nekā 200 000 šo modeļu. Drīzumā "i-Cockpit" tika integrēts visos "Peugeot" automobiļos (tagad ar šo salona sistēmu pārdoti jau vairāk nekā 10 miljoni auto), un inženieri turpināja pilnveidot konceptu: kompaktā stūresrata augšējā un apakšējā daļa tika veidota kā gluda plakne, zem centrālā ekrāna tika pievienoti tā sauktie klavieru taustiņi ātrai piekļuvei svarīgākajām funkcijām, kā arī plaši tika ieviests digitālais mērinstrumentu panelis.

"Autoplius" portāla komunikācijas speciālists Gintenis Daupars stāsta, ka ražotājiem nav viegli atrast visiem piemērotu formulu labai multimediju un informācijas sistēmai. Tomēr, objektīvi vērtējot, starp svarīgākajiem kritērijiem jābūt darbības ātrumam, skaidrai un viegli salasāmai grafikai tiešos saules staros, kā arī viegli atrodamiem izvēlnes elementiem. "Piemēram, dzirdama klikšķa atbildes reakcija, pieskaroties ekrānam, ir ļoti noderīga – nav jāveic atkārtota pārbaude, lai pārliecinātos, ka ir izpildīta iecerētā darbība," norāda speciālists.

Jauns risinājums

Pēc Lengvina teiktā, vērtējot automobiļa centrālās konsoles multimediju un mērinstrumentu paneļa informācijas sistēmas, ir viņš seko principam – jo vienkāršāk, jo labāk.

"Tas nozīmē, ka, jo viss ir vienkāršāks un skaidrāks, jo tas vadītājam ir ērtāk. Neskatoties uz plašo pieejamo risinājumu klāstu, man šķiet, ka visērtāk ir regulēt temperatūru ar klasisko grozāmo ciparnīcu. Turklāt vadītāja sēdvietas jeb "darba vietas" kvalitāti lielā mērā ietekmē multimediju izkārtojums – ekrāna lielumam un novietojumam ir ļoti liela nozīme: pārāk liels un pārāk augsts ekrāns var novērst uzmanību, braucot naktī, un pārāk zems ekrāns var novirzīt jūsu uzmanību no ceļa uz pārāk ilgu laiku," norāda automobiļu apskatnieks.

Meklējot optimālo ekrāna pozīciju, autoražotāji risina daudz mīklu. Līdz šim interjera uzlabojumiem bija tendence palielināt centrālos ekrānus, taču tagad var atrast jaunu, rafinētāku risinājumu.

Jaunākā "Peugeot" salona koncepta nosaukums ir "Panoramic i-Cockpit", kas atspoguļo jaunu attīstību – vairāki ekrāni apvienoti vienā 21 collu diagonālā augstas izšķirtspējas panorāmas displejā. Uzlabotā koncepta interjers ar šo displeju jau sācis izpelnīties pozitīvas atsauksmes. Tas debitēs Baltijas tirgū drīzumā gaidāmajā elektromobilī "e-3008".
MISC 2.0 - 28530
Foto: Publicitātes foto

Vācijas žurnālu "Auto Bild" un "Computer Bild" lasītāji jau desmito reizi šo automobiļa interjera koncepciju apbalvo ar "Auto savienojamības balvu 2023". Tradicionālajās aptaujās tiek demonstrētas labākās tehnoloģiju idejas no dažādām nozarēm, tostarp autobūves, kas prezentētas visa gada garumā, un lasītāji tiešsaistē balso par saviem favorītiem. Katru gadu vislabvēlīgāk saņemtie jaunievedumi tiek izvēlēti deviņās kategorijās, kas ietver nominācijas drošībai, izklaidei, jaunai mobilitātei un izgudrojumiem.

Pēc Lengvina domām, informācijas un multimediju sistēmas lietotāja saskarne ir ārkārtīgi svarīga. "Ne velti lietotāju saskarņu vai lietotāju pieredzes sistēmu projektētājiem ir tik liela nozīme programmatūras vai mājaslapu izstrādē – tie paši principi ir spēkā arī šeit," norāda eksperts.

Lai uzlabotu jaunā koncepta interjera priekšrocības, franči sākuši uzstādīt nākamās paaudzes daudzfunkcionālu stūresratu un zem ekrāna modernizējuši "i-Toggles" pogas. Autovadītāji tās var programmēt individuāli, katram slēdzim piešķirot funkcijas, kuras viņi izmanto visbiežāk –, sākot ar klimata kontroli vai apsildāmiem sēdekļiem un beidzot ar multimediju un informācijas sistēmas vadību.

Turklāt "Peugeot e-3008" elektromobilis ar jaunā koncepta interjeru nokļuvis starp septiņiem "Eiropas Gada auto 2024" finālistiem.

Priekšrocības un ērtības

Daupars piebilst, ka "Apple CarPlay" un "Android Auto" funkcijas ir ārkārtīgi noderīgas mūsdienu transportlīdzekļos. Tās ievērojami vienkāršo mūzikas servisu izmantošanu un ļauj ērti lietot reāllaika navigācijas lietojumprogrammas.

"Ir vitāli svarīgi, lai vadības pogas un ekrāns būtu viegli pieejams. Ir ļoti svarīgi, lai braukšanas laikā nebūtu jāpieliecas uz priekšu, lai aktivizētu kādu funkciju. Daži ražotāji, piemēram, BMW vai "Peugeot", savos modeļos pat pagriež galvenos vadības elementus pret vadītāju, padarot tos vēl ērtāk pieejamus," novērojis autožurnālists.
MISC 2.0 - 28531
Foto: Publicitātes foto

Lengvins sarakstam pievieno vēl vienu ļoti būtisku komforta kritēriju – vadītāja sēdvietu. Tālākos braucienos ir acīmredzama atšķirība starp labiem, ergonomiskajiem sēdekļiem un tiem, kas vairāk izskatās pēc virtuves ķebļa ar atzveltni.

"Ja neesat pārliecināts, vai jūsu sēdeklis ir ērts, aizbrauciet bez apstāšanās līdz Varšavai, un atbilde būs kristālskaidra. Būtiski ir arī tādi faktori kā ražošanā izmantotie materiāli, sēdekļu regulēšanas diapazons, spēja pilnībā pielāgot sēdvietu, kā arī redzamība caur logiem," rezumē autožurnālists.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!