Izmēģināšanas vērti veidi, kā samazināt pārstrādātās pārtikas apjomu ikdienā
Foto: Shutterstock

Ja seko līdzi savam uzturam, ļoti iespējams, būsi dzirdējis vārdu savienojumu "pārstrādāta pārtika", ar kuru saprotam konservētus, saldētus, jau ceptus, pasterizētus vai iepakotus produktus. Bieži pārstrādātās pārtikas produktu sastāvā ir liels sāls, cukura, piedevu un konservantu daudzums, kas nekādu labumu tev nedos. Kā to patēriņu samazināt?

close-ad
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma

Ieradumu maiņa nenotiek uz burvju mājiena – tā prasa laiku, taču ilgtermiņā tā sauktās nedzīvās pārtikas izslēgšana no ēdienkartes ļaus tev un ķermenim justies labāk. Lūk, turpinājumā iepazīsties ar vairākiem ikdienā ieviešamiem ieteikumiem, kā mainīt savu uzturu!

Sāc palēnām

"Ja ikdienā lieto salīdzinoši daudz pārstrādātās pārtikas, mēģini ar maziem solīšiem soļot pretim sabalansētākai ēšanai," citējot dietoloģi, grāmatas "The All-Natural Diabetes Cookbook" autori Džekiju Ņūdžentu, raksta CNN. Speciāliste skaidro, ka ieradums nav jānogriež kā ar nazi. "Ja tu šādā ēšanas plānā ieiesi palēnām, palielinās varbūtība jauno paradumu iemīlēt un turpināt."

Ēdieniem pievieno svaigu pārtiku

Kā jau teikts, pārstrādātās pārtikas patēriņu ieteicams samazināt palēnām, paralēli savas maltītes papildinot ar svaigu pārtiku. Piemēram, brokastīm ļoti labi piestāv tādi augļi kā āboli un banāni, tāpēc šos produktus vari izmantot kā ēdienreizes našķus. Tas pats attiecas arī uz dārzeņiem. "Galu galā pusi tava vakariņu vai pusdienu šķīvja vajadzētu sastādīt augļiem un dārzeņiem," teic Teksas Bērnu slimnīcas dietoloģe Kristija L. Kinga. Savukārt Ņūdženta papildinājusi, ka "kaut vai svaigi pagatavotu salātu pievienošana "ne tik svaigai" maltītei ķermenim būs daudz labāka un baudāmāka."

Mazāk limonādes, vairāk ūdens

Šeit viss ir diezgan skaidrs – ardievas cukurotajiem dzērieniem, esi sveicināts, ūdens! Limonādēs ir daudz kaloriju un cukura, taču maz ķermenim nepieciešamo uzturvielu. Gadījumos, kad parasts, tīrs ūdens apnīk, Kinga iesaka ikdienā tam pievienot augļus, kas dos garšiņu, vai arī kādu brīdi priekšroku dot gāzētajam ūdenim.

Pārstāj gatavošanā izmantot sāli

Sāls trauciņu noliec tālākajā plaukta stūrī un centies par to aizmirst. Taču, skaidrs, ka daudziem bez sāls ēdiens šķiet bezgaršīgs, tāpēc staigāt apkārt neapmierinātam un dusmīgam arī nebūs risinājums. "Ja nepieciešams ēdienam uzlabot garšu, dod priekšroku ķiplokam vai pipariem," tā Kinga.

Runājot par vārāmo sāli, Laila Meija, Rīgas Stradiņa universitātes asociētā profesore un dietoloģe, rakstā par nieru veselību skaidroja – ja to uzņem par daudz, cilvēks pastiprināti jūt slāpes. Dietoloģe ēdiena gatavošanā ieteica sāli aizstāt ar tādām garšvielām kā rozmarīns, oregano, čili, ingvers, kanēlis un baziliks, par kurām nieres noteikti būs pateicīgākas. "Par garšvielām vispār nebūtu jāuztraucas, jo jebkas būs labāks par sāli."

Izvēlies pilngraudu produktus

"Balto rīsu vietā izvēlies brūnos rīsus, pilngraudu makaronus un maizi parasto "balto" produktu vietā," norāda Ņūdženta. Jau iepriekš skaidrojām, ka pilngraudu produktiem piemīt lērums pozitīvu īpašību: tie satur daudz šķiedrvielu, palīdz normalizēt asinsspiedienu un satur daudz vērtīgu uzturvielu. Īpaši daudz šķiedrvielu ir auzās, miežos un bulgurā. Šķiedrvielas palīdz samazināt nevēlamā holesterīna līmeni, pazemināt cukura līmeni asinīs, uzlabo gremošanu, nodrošina sāta sajūtu ilgāku laiku.

Plāno ēdienreizes uz priekšu

"Ja jūti, ka rokas stiepjas pārstrādās pārtikas virzienā tikai tāpēc, ka tas ir ērti un esi nemitīgā strējienā starp sapulcēm darbā un bērna ārpusskolas nodarbībām, pamēģini nedēļas našķu un ēdienu plānu izveidot jau brīvdienās," iesaka Kinga. Speciāliste uzsver, ka palīdzēt var našķu sagatavošana, regulāri turot skapītī vai somā ieliekot žāvētu augļu/riekstu paciņu, burkānus, selerija kātus ar humusu, grieķu jogurtu vai augļus.

Aizvieto neveselīgos produktus

Vai zināji, ka popkorns var būt veselīgs? Tā patiesi ir, taču svarīgi paturēt prātā, ka šeit nav runa par popkornu ar piedevām. Kā skaidrojusi uztura speciāliste Gita Ignace, popkorns pats par sevi, proti, bez piedevām, nav slikta uzkoda un satur mazāk kaloriju un tauku nekā daudzu iemīļotie čipsi.

Savukārt Kinga uzsver, ka arī brokastu maltītēs iespējams ieviest garšīgas un veselīgākas izmaiņas. Speciāliste piedāvā cukurotās brokastu pārslas, kas parasti tiek baudītas piena peldē, aizstāt ar pilngraudu auzu pārslu putru, garšai pievienojot savus iecienītākos augļus.

Pagatavo savu variāciju

Nezināsi, pirms nebūsi pamēģinājis, tāpēc neapcērt šo domu jau pašā saknē. Ja esi gatavs paeksperimentēt, vari, piemēram, tradicionālos veikala čipsus aizstāt ar pašgatavotiem kale jeb lapu kāposta čipsiem. Tāpat pavisam vienkārši pagatavojamas arī dažādas salātu mērces. "Tā vietā, lai pirktu salātu mērces pudelītes, kas var saturēt ķermenim nevajadzīgos konservantus, uztaisi savējo! Paņem trīs ēdamkarotes olīveļļas un pievieno sev tīkamāko etiķi," iesaka Ņūdženta. Ja šis variants šķiet par pliekanu, pieliec saldenākai garšai klāt arī kādu odziņu.

Neļauj sevi apmānīt


Ja uz produktu iepakojumiem lasāms uzraksts "beztauku", netici tam uz vārda. Tas, ka produkts ir beztauku, vēl automātiski nenozīmē, ka tas ir veselīgs. Iepriekš vēstījām, ka taukviela ir tā, kas dod jogurtam patīkamo garšu, un, ja tam ir 0% taukvielu, jogurts ir bezgaršīgs. Lai kompensētu zaudēto garšu, ražotāji mēdz pievienot īpaši daudz cukuru, tādējādi atgriežot mūs sākumpunktā par veselīgo un neveselīgo pārtiku.

Tieši tāpēc – pirms liec produktu groziņā, kārtīgi izlasi sastāvdaļas, lai nenāktos savu izvēli pēcāk nožēlot. Par 10 veselīgiem produktiem, kas patiesībā tik veselīgi nemaz nav, lasi šajā rakstā!

Lai ierobežotu dezinformācijas kampaņu izplatību, portāls "Delfi" apturējis iespēju komentēt rakstus

Tags

Veselīgas uzkodas Veselīgs dzīvesveids
0
Šķiedrvielas
0
Veselīgs uzturs
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form