Foto: Shutterstock
Viens no eksotiskajiem produktiem, kas pašlaik atrodams teju visu veikalu plauktos, ir avokado. Lai arī joprojām līdz galam neiepazīts, tas kļūst arvien populārāks, pateicoties plašajām izmantošanas iespējām kulinārijā, kā, arī tā pozitīvajai ietekmei uz veselību. Avokado satur daudz tauku, bet, neskatoties uz to, šis auglis patiešām ir ieteicams pašsajūtas un veselības uzlabošanai.

Atceries, ka avokado ir bagāts dažādām minerālvielām un vitamīniem, kas nepieciešamas tavam organismam. Tāpat tajā ir daudz tā saukto labo tauku, kas palīdz samazināt holesterīna līmeni asinīs un uzlabot veselību.

Avokado bieži izmanto dažādu sviestmaižu pagatavošanai un salātiem. Saldajos ēdienos tā izmantošana ir neierastāka, bet tas nenozīmē, ka šādu ēdienu nav. Ņemot vērā, ka šis auglis ir patiešām vērtīgs, tas lieliski noderēs brokastu ēdienkartē. Šeit tu vari lasīt par 16 veidiem, kā pagatavot avokado brokastīm. Gatavo ne tikai sviestmaizes, bet arī pankūkas un svaigos kokteiļus, kas palīdzēs iegūt enerģiju dienas sākumam.

Ja līdz šim avokado iegāde vienmēr ir sagādājusi vilšanos, ieskaties šajā rakstā un uzzini, kā veikalā atrast gatavākos avokado.

Lielisks vitamīnu, minerālvielu un veselīgo tauku avots

Foto: Shutterstock

Avokado augļi ir bagāti vitamīniem un daudzām citām vērtīgām vielām. "Web Md" skaidro, ka tajā ir ap 20 dažādu vitamīnu un minerālvielu, ieskaitot kāliju, luteīnu un folijskābi. Tas ir lielisks vitamīnu B, C un E avots. Tāpat tas ir bagāts ar vielām, kas bremzē vēža veidošanos. Avokado ir ļoti maz cukura, tas ir bagāts ar šķiedrvielām.

"Healthline" norāda, ka avokado ir bagāts ar taukiem, turklāt tajā ir tā sauktie labie tauki, kas palīdz samazināt holesterīna līmeni asinīs. 100 grami augļa satur apmēram 26 procentus no dienā nepieciešamā K vitamīna daudzuma un apmēram piektdaļu no vajadzīgā folijskābes daudzuma. Tāpat nelielos daudzumos tajā ir arī magnijs, mangāns, varš, dzelzs, cinks, fosfors un A vitamīns.

100 gramos avokado ir 160 kaloriju, divi grami olbaltumvielu un 15 grami veselīgo tauku. Tajā ir arī deviņi grami ogļhidrātu, no kuriem septiņi grami ir šķiedrvielas. Tas nozīmē, ka avokado ir ieteicams cilvēkiem, kas cenšas izvairīties no ogļhidrātiem uzturā.

Sirdij, kauliem un vispārējai veselībai – kāpēc uzturā lietot avokado

Foto: Shutterstock
Avokado lieti noder veselības uzlabošanai. "Medical News Today" uzsver tajā esošo vielu nozīmi holesterīna līmeņa samazināšanā un sirds veselības uzlabošanā. Tāpat zaļais, mīkstais auglis noderēs redzes uzlabošanai, jo tajā esošie antioksidanti palīdz aizsargāt acis un mazināt ultravioleto staru nodarīto kaitējumu, kā arī samazina mākulas deģenerācijas risku vecumdienās.

Pateicoties K vitamīnam, avokado noderēs kaulu veselības uzlabošanai – tas vajadzīgs gan osteoporozes profilaksei, gan ārstēšanai, jo veicina kalcija uzņemšanu. Lai arī šajā jomā vēl notiek pētījumi, ir zināms, ka folijskābes uzņemšana var palīdzēt samazināt zarnu, kuņģa, aizkuņģa dziedzera un dzemdes kakla vēža risku. Tāpat avokado var palīdzēt samazināt ķīmijterapijā izmantoto medikamentu blakusefektus.

Avokado esošās vielas ir ieteicamas arī veselīgai grūtniecībai. Tāpat šis auglis var palīdzēt samazināt depresijas risku un uzlabot gremošanas sistēmas darbību. Lielais šķiedrvielu daudzums avokado palīdz uzlabot vispārējo veselību, jo šķiedrvielu uzņemšanu saista ar samazinātu sirdsslimību, diabēta, gremošanas sistēmas slimību un aptaukošanās risku.

Tauki ir un paliek tauki. Kāpēc ar avokado lietošanu nevajadzētu pārspīlēt

Foto: Shutterstock
Lai arī kopumā avokado ir drošs un veselīgs, ir gadījumi, kad ar tā lietošanu nevajadzētu aizrauties. Turklāt avokado, gluži tāpat kā jebkuru citu produktu, nevajadzētu lietot nepārtraukti. Uzturam jebkurā gadījumā ir jābūt veselīgam un daudzveidīgam.

Uztura speciāliste Jeļena Pavlova ir skaidrojusi, ka tā kā avokado satur labos, bet tomēr, taukus, tas ir kalorijām bagāts produkts. Viens avokado sver vidēji 150 gramus, un tas nozīmē, ka satur vidēji 240 kaloriju un 22 gramus tauku. Tas nozīmē, ka cilvēkiem ar palielinātu ķermeņa masu un tiem, kas vēlas samazināt svaru, dienā nevajadzētu apēst vairāk par vienu pusi avokado.

Šis auglis uzmanīgi jālieto cilvēkiem ar gremošanas sistēmas slimībām, kad nepieciešams ierobežot tauku lietošanu. Tāpat piesardzības pasākumi jāievēro cilvēkiem, kam ir alerģija pret lateksu, banāniem, melonēm, kivi, kartupeļiem, kastaņiem, tomātiem, persikiem, jo šādos gadījumos arī avokado var izraisīt alerģisku reakciju. Tāpat no šī augļa lietošanas savā uzturā ir jāizvairās cilvēkiem, kuri lieto varfarīnu. Avokado var mazināt medikamenta antikoagulējošo iedarbību, jo auglis ir bagāts ar K vitamīnu.

Ieteikumi avokado uzglabāšanai un izmantošanai dažādos ēdienos

Foto: Shutterstock
Lai arī eksotiskais avokado patiešām ir veselīgs auglis, reti kurš to ēdīs tāpat kā ābolus, banānus vai citus augļus. To uzturā var iekļaut, gatavojot dažādus ēdienus, piemēram, salātus, sviestmaizes vai mērces. Lai avokado ēšana sagādātu prieku, piedāvājam iepazīties ar vairākām receptēm tā izmantošanai, kā arī ar ieteikumiem augļa uzglabāšanai gadījumiem, ja visu uzreiz notiesāt neizdodas.

Noskaidrots labākais veids, kā saglabāt uz pusēm pārgriezta avokado 'jaunību'

Foto: Shutterstock

Avokado šobrīd ir savā pilnbriedā – tos iespējams nopirkt izcili kvalitatīvus, mīkstus un garšīgus, tāpēc zaļos bumbuļus ieteicams iekļaut ēdienkartē pēc iespējas biežāk. Tā kā avokado nav tas lētākais produkts, šoreiz atklāsim, kā uz pusēm pārgrieztu augli visefektīvāk pasargāt no bojāšanās, lai tas vēl vairākas dienas nezaudētu svaigumu, labo izskatu un lieliskās garšu īpašības.

Lasīt vairāk

Pavasarīgie tunča salāti ar avokado

Foto: Shutterstock

Svaigi, dzīvespriecīgi zaļi un zibenīgi pagatavojami salāti ar viegluma pēcgaršu – īsteni pavasarīga maltīte!

Lasīt vairāk

Turku zirņu-avokado salāti ar sulīgiem dārzeņiem

Foto: Privātais arhīvs

Gaļa nav vienīgā izvēle sātīgai ēdienreizei. Konservēti zirņi kombinācijā ar avokado gabaliņiem vienā mirklī pārvērtīs vieglos, pavasarīgos dārzeņu salātus par pilnvērtīgu maltīti. Piecu minūšu laikā pagatavojamu salātu recepti iesaka Jānis Ozoliņš.

Lasīt vairāk

Vistas vraps ar avokado, sieru un tomātiem

Foto: Alise Krūmiņa

Kurš gan spētu atteikties no siltas tortiljas ar bezgala kārdinošu pildījumu no ceptas vistas filejas šķēlēm, krēmīga avokado, sulīgiem ķirštomātiņiem un devīgas kūstoša siera kārtas. Recepti iesaka ļoti garšīga "Instagram" konta saimniece Alise Krūmiņa.

Lasīt vairāk

Ar tunča salātiem pildītas avokado pusītes

Foto: Shutterstock

Apetītlīga uzkoda svētku galdam – avokado pusītēs pildīti tunča salāti, kuru pagatavošanai būs jāvelta ne vairāk kā 10 minūtes.

Lasīt vairāk

Pildītas 'zaļās' olas ar avokado, laimu un baziliku

Foto: Publicitātes foto

Pildītas olas ir tradicionāls svētku galda papildinājums, ko, interpretējot klasiku, pavisam vienkārši iespējams pagatavot arī modernās noskaņās, papildinot ar krēmīgu avokado, spirgtu laimu, maigu majonēzi un aromātiskām bazilika lapiņām.

Lasīt vairāk

Fiksās sviestmaizes ar avokado, olu un pesto

Foto: Publicitātes foto

Šīs gardās maizītes būs ideāls un ātri pagatavojams ēdiens romantiskām brokastīm – karstās maizītes ar maigo avokado garšu un krūze smaržīgas kafijas būs ideāls dienas iesākums, turklāt to pagatavošana aizņems vien 15 minūtes laika, bet, ja tās gatavosiet kopā ar mīļoto, pie gardām brokastīm tiksiet vēl ātrāk.

Lasīt vairāk

Vienkāršs knifs, kā no avokado šķēlītēm izveidot apetītlīgu rozi

Foto: Shutterstock

Daudzviet sociālajos tīklos, kulinārijas portālos un ēstmīļu blogos ir manītas glītas rozītes, kas veidotas no filigrāni izvietotām avokādo šķēlītēm. Krāšņā avokado rozete pat visvienkāršāko brokastu maizīti vai salātus pārvērtīs par ne vien ļoti garšīgu, bet arī acīm ļoti baudāmu mākslas darbu. Sekojot mūsu padomiem, varēsi itin vienkārši apgūt šo kulināro meistarstiķi, lai iepriecinātu sevi un pārsteigtu savus mīļos.

Lasīt vairāk

Fiksā avokado aioli mērce

Foto: Kārlis Dambrāns, DELFI

Krēmīgā un ātri pagatavojamā avokado mērce uz bezpiedevu jogurta bāzes svētkos būs lieliska majonēzes aizvietotāja – ar to vari gan aizdarīt dažādus salātus, gan pasniegt kā piedevu gaļas vai zivju ēdieniem, gan ziest uz grauzdētas maizes, izmantot lavaša rullīšu pildīšanai vai pildītu olu garšas uzlabošanai.

Lasīt vairāk

Seko "Delfi" arī vai vai Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!