'Kapu tramvaja' sāga: Lielo kapu aizsardzību KM sola nostiprināt likumā
Foto: LETA

Ņemot vērā Lielo kapu kultūrvēsturisko vērtību, Kultūras ministrija (KM) nostiprinās aizsardzības mehānismus, lai nodrošinātu Lielo, Pokrova un Jēkaba kapu neaizskaramību, veicot papildinājumus Rīgas vēsturiskā centra saglabāšanas un aizsardzības likumā, portālu “Delfi” informēja Kultūras ministres Daces Melbārdes (NA) padomniece sabiedrisko attiecību jautājumos Dace Vizule.

close-ad
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma

Tādējādi tiks, neatkarīgi no kapu teritorijas īpašuma tiesībām, izslēgta iespēja tur veikt apbūvi vai citas darbības, kuru rezultātā pastāv kapu teritorijas samazināšanās risks vai tās funkciju maiņa.

Kultūras ministre Melbārde uzsver: „Lielie kapi steidzami ir jāsakopj un līdz Latvijas valsts simtgadei jāizveido par kvalitatīvu, sabiedrībai pieejamu kultūrtelpu, nodrošinot kultūrvēsturisko vērtību, Latvijas vēsturei un kultūrai nozīmīgo personību atdusas vietu saglabāšanu un pieejamību."

Vizule atzīmē, ka ceturtdien, 3. novembrī, Kultūras ministrijas un Valsts kultūras pieminekļu aizsardzības inspekcijas (VKPAI) vadība tikās ar Lielo kapu draugu grupas pārstāvjiem, kuri pauda bažas par iespējamo apdraudējumu Lielajiem kapiem saistībā ar Rīgas domes (RD) iecerēm izbūvēt tramvaja līniju uz Skanstes rajonu. Kapu draugi pauda arī rūpes par teritorijas sakopšanu, ko kavē neskaidrā situācija ar īpašumtiesībām.

KM atbalsta un pilnībā pievienojas Lielo kapu draugu organizācijas viedoklim, ka Lielo kapu teritorija ir jāsakopj, jo tur atrodas valsts aizsargājamo kultūras pieminekļu sarakstā iekļautie 40 valsts nozīmes vēstures un mākslas pieminekļi, kas ir būtiska nacionālās identitātes un kultūrvēstures liecība.

Melbārde pirmdien, 7. novembrī plkst. 11.30 paredzējusi tikties ar Rīgas domes vadību, kā arī Latvijas Evaņģēliski luteriskās baznīcas vadību, lai pārrunātu iespējamos risinājumus Lielo kapu sakārtošanai līdz Latvijas valsts simtgadei. Sanāksme notiks VKPAI telpās.

Vizule atgādina, ka Melbārde iepriekš uzsvērusi, ka Lielie kapi ar memoriālajām celtnēm ir valsts nozīmes arhitektūras piemineklis, kas atrodas UNESCO Pasaules kultūras un dabas mantojuma vietas "Rīgas vēsturiskais centrs" aizsardzības zonā un valsts nozīmes pilsētbūvniecības pieminekļa "Rīgas pilsētas vēsturiskais centrs" teritorijā.

Līdz ar to jebkādas infrastruktūras būvniecības ieceres, kas tos varētu skart, veicamas tikai pēc ekspertu sniegta izvērtējuma, ar Valsts kultūras pieminekļu inspekcijas saskaņojumu un pēc rūpīgas izpētes, lai nodrošinātu aizsargājamo kultūrvēsturisko vērtību saglabāšanu.

KM pārstāve uzsver, ka šis jautājums noteikti jāskata ekspertu lokā Rīgas vēsturiskā centra saglabāšanas un attīstības padomē, kā arī nepieciešama sabiedriskā apspriešana.

Jau vēstīts par LELB un Rīgas pašvaldības domstarpībām saistībā ar Lielo kapu apsaimniekošanu. Baznīca uzskatot – tai kapu teritorija nav jākopj, jo īpašumā ir tikai zeme, turklāt kapi pārveidoti par memoriālo parku, kuru kopt esot pašvaldības pienākums. Kapliču un apbedījumu kopšana esot tuvinieku pienākums. Savukārt Rīgas pašvaldība atzīmējusi, ka tā nekops šo teritoriju, jo nav tās īpašniece.

Iepriekš ilgu laiku tika apspriesta iespējamā maiņa, kad Lielos kapus pašvaldība iemainītu pret vienu vai vairākiem īpašumiem galvaspilsētā. Sīkāk gan potenciālie zemes īpašumi, ko dome varētu atdot baznīcai, netika nosaukti, taču šonedēļ Rīgas dome paziņoja, ka, ņemot vērā paredzēto īpašumu apmaiņu, sākusi kapu teritorijas sakopšanu.

Jautājums par Lielo kapu apkopšanu un izmantošanu saasinājās pēc tam, kad Rīgas dome pieņēma lēmumu būvēt daudzus miljonus vērto Skanstes tramvaja līniju. Šis projekts sabiedrībā raisīja plašas diskusijas un protestus, bet pats projekts tika nodēvēts par "kapu tramvaju".

Skanstes tramvaja līnijas projekta īstenotāja "Rīgas satiksmes" preses pārstāvis Viktors Zaķis portālam "Delfi" iepriekš atkārtoti uzsvēra, ka šobrīd izstrādātās maršruta skices paredz, ka tramvaja līnija ies pa jau esošo Senču ielu. Konkrēts un precīzs tehniskais projekts tiks izstrādāts tikai pēc tam, kad Kohēzijas fonds piešķirs finanses šī projekta realizācijai.

"Taču vēlreiz jāuzsver, ka tehnisko projektu plānots izstrādāt tā, lai netiktu skarti apbedījumi," atzīmēja Zaķis.

Jau vēstīts, ka tad, ja tramvaja līnija tiešām dabā ies Senču ielas sarkanās līnijas robežās, tad Lielo kapu teritorijā nāksies nojaukt vienu kapliču un likvidēt divas senas kapu kopiņas, no kurām vienai vēl ir saglabājies nožogojums, un uz tās nesen nolikti svaigi ziedi. Cietīs arī seni granīta ceļa stabi, kas ierakti gar kapu malu. Nāksies nocirst arī vairākus kokus.

Seko "Delfi" arī Instagram vai Telegram profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!
Lai ierobežotu dezinformācijas kampaņu izplatību, portāls "Delfi" apturējis iespēju komentēt rakstus

Tags

Dace Melbārde Kultūras ministrija Rīgas dome Rīgas satiksme Valsts kultūras pieminekļu aizsardzības inspekcija
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form