Foto: LETA

Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM) neuzskata, ka auditorkompānijas "Ernst&Young" (EY) ziņojumos par pašvaldības kapitālsabiedrību "Rīgas satiksme" minētā informācija būtu aizsargājams komercnoslēpums, otrdien Saeimas Publisko izdevumu un revīzijas komisijā pauda ministrijas valsts sekretārs Rinalds Muciņš.

Vaicāts pēc VARAM atzinuma, cik lielā mērā auditoru ziņojumi ir ierobežotas pieejamības informācija, Muciņš pauda, ka minētā informācija nav aizsargājams komercnoslēpums. Viņš paskaidroja, ka "Rīgas satiksme" veic pašvaldības deleģētas funkcijas transporta pakalpojumu jomā un nekonkurē ar citiem līdzīgiem uzņēmumiem Rīgā. Līdz ar to VARAM neredz pamatu ziņojuma slepenošanai.

Muciņš pauda, ka VARAM tagad var atkārtoti vērsties Rīgas domē un pieprasīt ziņojumu, lai tas tiek izsniegts likumā noteiktajā kārtībā.

Savukārt Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komitejas vadītājs Vadims Faļkovs komisijai skaidroja, ka ziņojumu autors uzrakstījis, ka tas tapis klienta interesēs, un to nevar izmantot jebkādos citos nolūkos. Faļkovs aicināja Saeimas komisiju ar šo jautājumu vērsties pie ziņojumu autora. Vaicāts, vai ziņojums satur valsts noslēpumu, Faļkovs paskaidroja, ka viņam nav pieejas valsts noslēpumam, tāpēc nevar vērtēt – ir vai nav.

EY partneris Guntars Krols klātesošajiem noteica, ka sākumā nepieciešams konteksts par procesu, kā ziņojumi tapuši. Krols paskaidroja, ka tie ir standarta ziņojumi, kuri tiek sagatavoti uzņēmuma krīzes situācijās, piemēram, kad jaunā vadība vai kreditori pauduši bažas par finanšu stāvokli vai citiem saimnieciskas dabas jautājumiem. EY pārstāvis norādīja, ka šie ziņojumi nav audita vai revīzijas ziņojumi. Tomēr viņš pauda, ka šajos ziņojumos ir iekļauta komercinformācija, kas apkopo uzņēmuma būtiskākās darbības jomas un informāciju par piegādātājiem. Krols uzsvēra, ka ir būtiski aizsargāt tieši piegādātāju informāciju.

EY pārstāvis norādīja, ka veikta arī specifiska izpēte par juridiskiem jautājumiem, proti, par trīs iepirkumiem pa to procesuālajiem posmiem. EY pārstāve, kas runāja par šiem juridiskajiem jautājumiem norādīja: "Ziņojumi var ietvert un ietver informāciju, kas pašai Rīgas satiksmei ir būtiska, ja mēs modelējam situāciju, ka var potenciāli būt tiesvedības." Viņa uzsvēra, ka tas liegtu tālāk efektīvi un procesuāli risināt saistības ar piegādātājiem. Atbildot uz deputātu jautājumiem, EY precizēja, ka runa ir par tiesvedībām par trim noslēgtajiem līgumiem, par kuriem arī sākts kriminālprocess un par kuriem arī norit sarunas par piegāžu noteikumu izpildi.

Vienlaikus EY pauda, ka, slēdzot līgumu un ietverot līguma nosacījumus, tā ir vispārpieņemta prakse, ka ziņojumi ir tikai pasūtītāja interesēs, taču no EY puses nekāds slepenības statuss nav uzlikts.

Kā ziņots, auditorkompānija "Ernst & Young Baltic" sagatavojusi ziņojumu par situāciju "Rīgas satiksmē". Ziņojums līdz šim nav publicēts, bet ar to ļauts iepazīties Rīgas domes deputātiem, kā arī VARAM.

Bijušais "Rīgas satiksmes" pagaidu valdes vadītājs Anrijs Matīss iepriekš skaidrojis, ka ziņojums "ir ļoti kritisks" un tajā norādīta virkne pasākumu, kas jāveic, lai uzņēmums varētu turpināt funkcionēt. Auditori arī esot norādījuši, ka pēdējo piecu gadu periodā, bijušās uzņēmuma valdes vadībā, "Rīgas satiksmei" nodarīti desmitiem miljonu lieli zaudējumi.

Jau ziņots, ka "Rīgas satiksmes" audita ziņojums nonācis arī pie KNAB. Jau iepriekš biroja priekšnieks Jēkabs Straume skaidrojis, ka "Rīgas satiksmes" iepirkumu krimināllietas ietvaros birojs ir ieguvis savā rīcībā audita ziņojumus. Toreiz viņš atzina, ka tie ir pietiekoši apjomīgi, un izmeklētāji iepazīstas ar to saturu, analizē tos un izdara secinājumu, vai ir saskatāma nepieciešamība sākt jaunus kriminālprocesus, kādu personu atbildība vai iespējama noziedzīga nodarījuma, kas nav biroja kompetencē, pazīmes.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!