Foto: Shutterstock

Piektdien, 2. februārī, Zemei pietuvosies “potenciāli bīstams” asteroīds futbola laukuma izmērā, lai atkal pazustu kosmosā uz nākamajiem gadiem, vēsta specializētie mediji.

Asteroīds, kura izmēri atbilst “pilsētu slepkavām” (“City killer”), piektdien, 2. februārī, palidos garām Zemei mums drošā attālumā, bet sasniedzot tuvāko punktu mūsu planētai vairāk nekā 100 gadu laikā. Paies vismaz vairāki gadsimti, pirms šis asteroīds atkal pietuvosies tik tuvu Zemei.

Masīvais asteroīds ar nosaukumu “2008 OS7” ir aptuveni 271 metru plats, un palidos garām Zemei 2,85 miljonu kilometru attālumā, liecina NASA reaktīvo dzinēju laboratorijas (JPL) dati. Tas ir vairāk nekā septiņas reizes tālāk nekā līdz Mēnesim. Zemei garām asteroīds lidos ar ātrumu 66 00 km/h.

Asteroīda lidojumu piektdien, 2. februārī, varēs vērot tiešraidē vietnē “The Virtual Telescope Project”, sākot no pulksten 19 pēc Latvijas laika.

Izmēra un tuvuma dēļ asteroīds tiek klasificēts kā potenciāli bīstams, neskatoties uz to, ka nekad nepielidos pietiekami tuvu, lai ietekmētu mūsu planētu, liecina JPL prognozes. Taču, ja kādreiz tas ietriektos Zemē, varētu iznīcināt lielu pilsētu, piemēram, Ņujorku.

“2008 OS7” ir izteikti eliptiska orbīta, kas nozīmē, ka tas nevienmērīgi riņķo ap Sauli. Šī iemesla dēļ attālums starp asteroīdu un Zemi būtiski mainās ikreiz, kad tas tuvojas mūsu planētai. Piemēram, kad asteroīds pietuvojās mums neilgi pēc tā atklāšanas 2008. gadā, tas atradās aptuveni 55,9 miljonu kilometru attālumā, kas ir vairāk nekā 30 reizes tālāk nekā tas būs šonedēļ, liecina JPL informācija.

Zinātnieki tikai divas reizes tieši novērojuši asteroīdu palidojam garām Zemei. Taču, balstoties uz orbītas datiem, JPL ir simulējuši katru pietuvošanos kopš 1900. gada un paredzējuši tās līdz 2198. gadam. Vairs nevienu reizi gandrīz 300 gadu ilgā laika posmā asteroīds mūsu planētai nepielidos tuvāk kā šī gada 2. februārī.

Neskatoties uz apjomīgo izmēru, šis kosmiskais objekts nav pietiekami liels, lai to piepulcinātu “planētu slepkavām”, kāds bija, piemēram, Vredefortas meteors vai asteroīds, kas pirms 66 miljoniem gadu iznīcināja dinozaurus. Lai salīdzinātu, šis iežu bluķis ir apmēram uz pusi mazāks nekā asteroīds “Bennu”, kuru 2023. gadā NASA apmeklēja un paņēma paraugus, un vismaz 70 reizes mazāks nekā Vredefortas meteors.

NASA ir identificējusi aptuveni 25 000 potenciāli bīstamu asteroīdu, lai gan ievērojama daļa no tiem nav tik lieli kā gaidāmais kosmosa iezis. Šādi nāvējoši asteroīdi Zemei trāpa vidēji ik pēc 20 000 gadu.