Vērtīgā kvinoja - kā pagatavot garšīgi?
Foto: Shutterstock

Nopirku kvinojas sēklas, mēģināju tās pagatavot pusdienās, bet mājniekiem negaršoja. Kā pagatavot garšīgi? Tā žurnālam "Praktiskais Latvietis" vaicā lasītāja Liene.

Kvinoja pie mums atceļojusi no Dienvidamerikas, kur inki kopš senatnes to daudz lietojuši uzturā, jo uzskatīja par visu graudu māti, pašu pamatu, lai būtu vesela un pilnvērtīga maltīte. Sēkliņas izskatās nedaudz līdzīgas prosai un sezamam. Kvinoja ir unikāla ar to, ka satur visas organismam nepieciešamās aminoskābes, ir bagāta ar dzelzi un fosforu, turklāt nesatur glutēnu. Olbaltumvielu ziņā pārspēj rīsus un kviešus, ir labs šķiedrvielu avots, organismam viegli pārstrādājams, tāpēc var baudīt vakariņās.

Kvinoju nevar ilgi uzglabāt, jau pēc pusgada oksidējas tajā esošā ēteriskā eļļa, tāpēc sēkliņas kļūst rūgtenas un nebaudāmas.

Veikalos ir četru veidu kvinojas – baltā, brūnā, sarkanā un melnā. Sākumā labāk izvēlēties balto jeb tā saukto saldo kvinoju, jo tai ir visneitrālākā garša. Sarkanajai un melnajai tā ir izteiksmīgāka, brūnajai – vidēji izteikta. Atsevišķi ražotāji pārdod arī trīskrāsu kvinojas maisījumu, kas šķīvī izskatās ļoti dekoratīvi.

Neapstrādātām sēkliņām ir nedaudz rūgtena garša, tāpēc tās pāris stundu jāmērcē aukstā ūdenī. Eiropā lielākoties pārdod apstrādātu kvinoju, kam vairs nav specifiskas garšas nianses.
Ja kvinoju pareizi sagatavo, tā ir irdena, nedaudz pikanta. Sēkliņas ieteicams pasniegt kopā ar dārzeņiem vai gaļu. Piemēram, katliņā uzsilda eļļu un 30 sekundes tajā apcep kvinojas sēkliņas, tad uzlej verdošu ūdeni (attiecībā 1 : 2). Pavāra 5–7 minūtes, katliņu noņem no uguns un apsedz ar dvieli. Ļauj, lai 30–60 minūtes uzbriest, jo tad sēkliņas ir irdenas. Pēc tam pievieno mazos gabaliņos sagrieztu un apceptu papriku, tomātus, žāvētu gaļu vai desu. Samaisa un pasniedz kopā ar sautētiem dārzeņiem un gaļu. Kvinoju var pievienot arī dārzeņu sautējumiem, zupām. Brokastīs var baudīt izvārītas baltās sēkliņas kopā ar ogām, augļiem un medu. Balto kvinoju var samalt miltos un cept gardus mafinus, kēksus, plātsmaizes.

Ņem vērā - kviešu miltus teju jebkurā ēdienā iespējams aizstāt ar kvinojas miltiem.

Source

Praktiskais Latvietis
Pamanījāt kļūdu?
Iezīmējiet tekstu un nospiediet Ctrl + Enter!

Comment Form